1. מגפת הקורונה שארגון הבריאות העולמי הכריז עליה כעל מגפה עולמית, היא אירוע חיצוני מתגלגל שמשפיע על הסכמים קיימים, בין אם מדובר בחוזה ארוך טווח (כמו חוזי שכירות, אספקת שירותים, או ביצוע של פרויקטים) ובין אם מדובר בחוזה שיש לו מועד ביצוע חד פעמי (כמו חוזה מכר של מוצר עם מועד אספקה מוגדר).

2. ההשפעה יכולה להיות מוחלטת, קרי: לא ניתן עוד לבצע את ההסכם (כמו במקרה של אירוע חד פעמי שבוטל עקב הצווים שהוצאו) או זמנית (כמו מניעה זמנית להשתמש במושכר), מלאה (כמו איסור על פתיחת חנויות בקניונים) או חלקית (כמו הגבלות על מספר אנשים או פעילויות במקומות עבודה).

3. מגפת הקורונה תשפיע גם על ניסוח הסכמים שטרם נחתמו.

4. מדובר באירוע שטרם הסתיים ואין וודאות לגבי משך האירוע, היקפו ותוצאותיו. הצווים שניתנים במסגרתו מתעדכנים בהתאם להתפתחויות. השפעותיו תהינה שונות בתחומים שונים של פעילויות והסכמים. לכן, כדי לבחון את אפשרויות הפעולה והסיכונים/סיכויים הכרוכים בהם, חשוב להכיר המסגרת המשפטית הרלבנטית שתיקבע בכל מקרה ומקרה לפי נסיבותיו, ובכללן:

  • מי הם הצדדים ומהו סוג החוזה - האם פרטי, עסקי, צרכני, בינלאומי.
  • מה הדין החל על ההסכם. אם חל דין של מדינה אחרת, הוראותיו יכולות להיות שונות מהדין הישראלי.
  • האם קיימות הוראות בהסכם שנועדו להסדיר את חלוקת הסיכון בין הצדדים במצבי קיצון, כמו מגפת הקורונה. ככל שקיימת הסכמה כזו, מפורשת או משתמעת, היא בד"כ גוברת על הוראות הדין.
  • האם יש דין מיוחד שחל על ההסכם, ומה היחס בינו לבין הוראות הדין הכללי. למשל, סעיף 23 לחוק השכירות והשאילה, תשל"א 1971- , קובע כי התרופות שנקבעו בו באות להוסיף ואינן גורעות מהתרופות לפי חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), תשל"א 1970- . יש דינים מיוחדים שגוברים על הדין הכללי או על הוראות שנקבעו בהסכם.

To view the full article please click here.

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.