Canada: Récemment Publié, Le Règlement De La Lprpde Concernant Les Atteintes Aux Mesures De Sécurité Fait L'objet D'une Consultation

Le 15 juin 2015, le projet de loi S-4, intitulé Loi sur la protection des renseignements personnels numériques, a modifié la Loi sur la protection des renseignements personnels et les documents électroniques (la « LPRPDE »). En vertu des nouveaux articles 10.1, 10.2 et 10.3, qui ne sont pas encore en vigueur, la Loi sur la protection des renseignements personnels numériques prévoit l'obligation expresse de signaler aux personnes intéressées toute atteinte aux mesures de sécurité et de la déclarer au Commissariat à la protection de la vie privée du Canada (le « CPVP ») « s'il est raisonnable de croire, dans les circonstances, que l'atteinte présente un risque réel de préjudice grave à l'endroit d'un individu ». En outre, l'organisation qui informe une personne d'une atteinte à la sécurité doit aussi en aviser toute autre organisation gouvernementale capable d'atténuer le préjudice causé aux intéressés et tenir un registre de toute atteinte à la protection des données dont elle a connaissance. Le projet de loi S-4 permet l'ajout de précisions par voie de règlement.

Au moment d'élaborer ce règlement, le gouvernement a entrepris une consultation, qui comprenait la publication d'un document de consultation en mars 2016 et d'un résumé des réponses à la consultation en octobre de la même année.

Le Règlement concernant les atteintes aux mesures de sécurité (le « règlement ») a finalement été publié le 2 septembre 2017, en même temps que le Résumé de l'étude d'impact de la réglementation que l'on peut trouver dans la Gazette du Canada. Quiconque souhaite communiquer ses commentaires sur le règlement proposé a 30 jours pour le faire. Le règlement entrera en vigueur au même moment que l'article 10 de la Loi sur la protection des renseignements personnels numériques.

Objectifs du règlement

Le règlement vise à faire en sorte que, d'une part, tous les Canadiens reçoivent des informations cohérentes au sujet des atteintes à la protection des données présentant un risque réel de préjudice grave à leur endroit et que, d'autre part, les avis renferment suffisamment d'information pour permettre aux individus de comprendre l'importance de l'atteinte et de ses conséquences possibles. Il a également pour but de faire en sorte que le CPVP reçoive des informations cohérentes et comparables au sujet des atteintes à la protection des données présentant un risque de préjudice grave et soit capable d'exercer une surveillance efficace et de s'assurer que les organisations se conforment aux nouvelles obligations pour ce qui est d'aviser les intéressés d'une atteinte à la protection des données.

Exigences en matière de signalement au CPVP

L'article 2 du règlement présente les exigences concernant le contenu et les modalités de la déclaration lorsqu'il s'agit de signaler au CPVP une atteinte aux mesures de sécurité. La déclaration d'atteinte doit être faite par écrit et contenir les renseignements suivants :

  • les circonstances de l'atteinte et, si elle est connue, la cause de l'atteinte;
  • la date ou la période où il y a eu atteinte;
  • la nature des renseignements personnels visés par l'atteinte;
  • une estimation du nombre d'individus à l'égard desquels l'atteinte présente un risque réel de préjudice grave;
  • les mesures que l'organisation a prises afin de réduire le risque de préjudice à l'endroit d'un individu résultant de l'atteinte ou afin d'atténuer un tel préjudice;
  • les mesures que l'organisation a prises ou qu'elle entend prendre afin d'aviser l'intéressé de toute atteinte;
  • le nom et les coordonnées d'une personne qui peut répondre au nom de l'organisation aux questions du CPVP au sujet de l'atteinte.

On ne devrait pas s'étonner de ces exigences puisqu'elles reproduisent pour l'essentiel l'information à inclure dans le Rapport d'atteinte à la vie privée, tel que le recommande le CPVP.

Obligations d'aviser les intéressés

Selon l'article 10.1(4) de la Loi sur la protection des renseignements personnels numériques, « [l']avis [...doit contenir] suffisamment d'information pour permettre à l'intéressé de comprendre l'importance, pour lui, de l'atteinte et de prendre, si cela est possible, des mesures pour réduire le risque de préjudice qui pourrait en résulter ou pour atténuer un tel préjudice. Il [...doit aussi contenir] tout autre renseignement réglementaire ».

Contenu de l'avis

Les articles 3, 4 et 5 du règlement prévoient que « [l]'avis fourni par l'organisation à un intéressé touché par l'atteinte aux mesures de sécurité [... doit contenir] les renseignements suivants :

  • les circonstances de l'atteinte;
  • la date ou la période où il y a eu atteinte;
  • la nature des renseignements personnels visés par l'atteinte;
  • les mesures que l'organisation a prises afin de réduire le risque de préjudice à l'endroit de l'intéressé résultant de l'atteinte ou afin d'atténuer un tel préjudice;
  • les mesures que peut prendre l'intéressé afin de réduire le risque de préjudice qui pourrait résulter de l'atteinte ou afin d'atténuer un tel préjudice;
  • un numéro de téléphone sans frais ou une adresse de courriel pour permettre à l'intéressé de se renseigner davantage au sujet de l'atteinte;
  • des renseignements sur le processus interne de traitement des plaintes de l'organisation, ainsi que sur le droit d'un intéressé de déposer une plainte auprès du CPVP. »

Ces exigences sont en outre assez standard et, en attendant l'entrée en vigueur des nouveaux articles, les organisations touchées par une atteinte seraient avisées de se conformer à cet article du règlement proposé si elles choisissent d'informer les intéressés. En outre, ces exigences sont pour ainsi dire le reflet de l'information à inclure dans un avis aux intéressés tel que le recommande le CPVP dans les Principales étapes à suivre par les organisations en cas d'atteintes à la vie privée. Dans ce document, le CPVP recommande que les sources d'information visant à aider les personnes à se protéger contre le vol d'identité (p. ex. les conseils offerts sur le site Web du CPVP et celui d'Innovation, Sciences et Développement économique Canada) figurent également dans l'avis.

Avis direct et avis indirect à l'intéressé, en quoi diffèrent-ils?

Avis direct : En ce qui a trait à la manière dont les organisations doivent aviser directement les individus, l'article 4 du règlement précise que « l'avis [...doit être] donné à l'intéressé directement (i) par courriel ou par tout autre moyen de communication sécurisé auquel l'intéressé a consenti pour recevoir des renseignements de l'organisation, (ii) par courrier à la dernière adresse de résidence connue de l'intéressé, (iii) par téléphone, (iv) en personne ».

Nous constatons que l'exigence selon laquelle l'intéressé doit avoir donné son consentement à recevoir des avis par courriel correspond à l'exigence précisée dans les Lignes directrices sur les atteintes à la vie privée du gouvernement du Canada aux termes de la Loi sur la protection des renseignements personnels, qui dit que « [l']institution ne doit utiliser le courrier électronique que si la personne a consenti à recevoir des avis électroniques ». Une exigence analogue figure également dans les lois de certains États américains concernant les avis d'atteinte aux mesures de sécurité. Un avis par courriel peut, du moins dans certaines situations, constituer le meilleur moyen d'informer un intéressé. Espérons que la notion de « consentement à recevoir des avis électroniques » soit interprétée avec souplesse, de façon à inclure une forme implicite de consentement — par exemple lorsqu'une personne a fourni son adresse de courriel à l'organisation et que le courriel constitue le mode de communication privilégié entre les parties.

Avis indirect : La Loi sur la protection des renseignements personnels numériques prévoit également que l'avis, dans les circonstances prévues par règlement, « [...doit être] donné à l'intéressé indirectement, selon les modalités réglementaires ». L'article 5 du règlement proposé laisse entendre que l'avis peut être donné à l'intéressé indirectement par l'organisation lorsque le fait de le donner directement causerait davantage de préjudices à l'intéressé, que les coûts de l'avis donné directement sont excessifs pour l'organisation ou que l'organisation n'a pas les coordonnées de l'intéressé ou que celles qu'elle détient sont désuètes. Lorsque l'avis indirect est autorisé, le règlement prévoit qu'il doit être donné soit par la publication d'un message bien en vue sur le site Web de l'organisation pendant au moins 90 jours, soit par la publication d'une annonce susceptible de joindre l'intéressé.

Registre — modalités

Le règlement proposé traite également des exigences relatives à la tenue d'un registre, car la Loi sur la protection des renseignements personnels numériques exige que les organisations tiennent et conservent un registre de toutes les atteintes aux mesures de sécurité qui ont trait à des renseignements personnels dont elles ont la gestion « conformément aux règlements ». L'article 6 du règlement proposé stipule que « l'organisation [doit] conserve[r] le registre de toute atteinte aux mesures de sécurité pendant 24 mois après la date à laquelle elle a conclu que l'atteinte a eu lieu et [que] le registre [... doit contenir] tout renseignement qui, eu égard à l'atteinte, permet au [...CPVP] de vérifier la conformité [aux paragraphes 10.1(1) et (3) de la LPRPDE] ». Le projet de réglementation précise aussi qu'« une déclaration au [... CPVP] peut être utilisée, par l'organisation, à titre de registre de l'atteinte aux mesures de sécurité ».

Conclusion

La publication du règlement proposé semble indiquer que les nouveaux articles 10.1, 10.2 et 10.3 présentés dans la Loi sur la protection des renseignements personnels numériques entreront en vigueur dans un avenir rapproché. Étant donné que le règlement proposé fait l'objet d'une consultation étalée sur 30 jours, les organisations devraient envisager de communiquer leurs préoccupations dans le délai imparti. En outre, elles devraient finaliser leur plan d'intervention en cas d'atteinte à la protection des renseignements personnels et se préparer en vue de l'entrée en vigueur de cette nouvelle exigence en matière d'avis, surtout compte tenu du fait que celles qui omettent de signaler les atteintes comme le prévoit la LPRPDE, ou de tenir le registre requis, s'exposent à des amendes.

About BLG

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.

To print this article, all you need is to be registered on Mondaq.com.

Click to Login as an existing user or Register so you can print this article.

Authors
Similar Articles
Relevancy Powered by MondaqAI
 
In association with
Related Topics
 
Similar Articles
Relevancy Powered by MondaqAI
Related Articles
 
Related Video
Up-coming Events Search
Tools
Print
Font Size:
Translation
Channels
Mondaq on Twitter
 
Register for Access and our Free Biweekly Alert for
This service is completely free. Access 250,000 archived articles from 100+ countries and get a personalised email twice a week covering developments (and yes, our lawyers like to think you’ve read our Disclaimer).
 
Email Address
Company Name
Password
Confirm Password
Position
Mondaq Topics -- Select your Interests
 Accounting
 Anti-trust
 Commercial
 Compliance
 Consumer
 Criminal
 Employment
 Energy
 Environment
 Family
 Finance
 Government
 Healthcare
 Immigration
 Insolvency
 Insurance
 International
 IP
 Law Performance
 Law Practice
 Litigation
 Media & IT
 Privacy
 Real Estate
 Strategy
 Tax
 Technology
 Transport
 Wealth Mgt
Regions
Africa
Asia
Asia Pacific
Australasia
Canada
Caribbean
Europe
European Union
Latin America
Middle East
U.K.
United States
Worldwide Updates
Registration (you must scroll down to set your data preferences)

Mondaq Ltd requires you to register and provide information that personally identifies you, including your content preferences, for three primary purposes (full details of Mondaq’s use of your personal data can be found in our Privacy and Cookies Notice):

  • To allow you to personalize the Mondaq websites you are visiting to show content ("Content") relevant to your interests.
  • To enable features such as password reminder, news alerts, email a colleague, and linking from Mondaq (and its affiliate sites) to your website.
  • To produce demographic feedback for our content providers ("Contributors") who contribute Content for free for your use.

Mondaq hopes that our registered users will support us in maintaining our free to view business model by consenting to our use of your personal data as described below.

Mondaq has a "free to view" business model. Our services are paid for by Contributors in exchange for Mondaq providing them with access to information about who accesses their content. Once personal data is transferred to our Contributors they become a data controller of this personal data. They use it to measure the response that their articles are receiving, as a form of market research. They may also use it to provide Mondaq users with information about their products and services.

Details of each Contributor to which your personal data will be transferred is clearly stated within the Content that you access. For full details of how this Contributor will use your personal data, you should review the Contributor’s own Privacy Notice.

Please indicate your preference below:

Yes, I am happy to support Mondaq in maintaining its free to view business model by agreeing to allow Mondaq to share my personal data with Contributors whose Content I access
No, I do not want Mondaq to share my personal data with Contributors

Also please let us know whether you are happy to receive communications promoting products and services offered by Mondaq:

Yes, I am happy to received promotional communications from Mondaq
No, please do not send me promotional communications from Mondaq
Terms & Conditions

Mondaq.com (the Website) is owned and managed by Mondaq Ltd (Mondaq). Mondaq grants you a non-exclusive, revocable licence to access the Website and associated services, such as the Mondaq News Alerts (Services), subject to and in consideration of your compliance with the following terms and conditions of use (Terms). Your use of the Website and/or Services constitutes your agreement to the Terms. Mondaq may terminate your use of the Website and Services if you are in breach of these Terms or if Mondaq decides to terminate the licence granted hereunder for any reason whatsoever.

Use of www.mondaq.com

To Use Mondaq.com you must be: eighteen (18) years old or over; legally capable of entering into binding contracts; and not in any way prohibited by the applicable law to enter into these Terms in the jurisdiction which you are currently located.

You may use the Website as an unregistered user, however, you are required to register as a user if you wish to read the full text of the Content or to receive the Services.

You may not modify, publish, transmit, transfer or sell, reproduce, create derivative works from, distribute, perform, link, display, or in any way exploit any of the Content, in whole or in part, except as expressly permitted in these Terms or with the prior written consent of Mondaq. You may not use electronic or other means to extract details or information from the Content. Nor shall you extract information about users or Contributors in order to offer them any services or products.

In your use of the Website and/or Services you shall: comply with all applicable laws, regulations, directives and legislations which apply to your Use of the Website and/or Services in whatever country you are physically located including without limitation any and all consumer law, export control laws and regulations; provide to us true, correct and accurate information and promptly inform us in the event that any information that you have provided to us changes or becomes inaccurate; notify Mondaq immediately of any circumstances where you have reason to believe that any Intellectual Property Rights or any other rights of any third party may have been infringed; co-operate with reasonable security or other checks or requests for information made by Mondaq from time to time; and at all times be fully liable for the breach of any of these Terms by a third party using your login details to access the Website and/or Services

however, you shall not: do anything likely to impair, interfere with or damage or cause harm or distress to any persons, or the network; do anything that will infringe any Intellectual Property Rights or other rights of Mondaq or any third party; or use the Website, Services and/or Content otherwise than in accordance with these Terms; use any trade marks or service marks of Mondaq or the Contributors, or do anything which may be seen to take unfair advantage of the reputation and goodwill of Mondaq or the Contributors, or the Website, Services and/or Content.

Mondaq reserves the right, in its sole discretion, to take any action that it deems necessary and appropriate in the event it considers that there is a breach or threatened breach of the Terms.

Mondaq’s Rights and Obligations

Unless otherwise expressly set out to the contrary, nothing in these Terms shall serve to transfer from Mondaq to you, any Intellectual Property Rights owned by and/or licensed to Mondaq and all rights, title and interest in and to such Intellectual Property Rights will remain exclusively with Mondaq and/or its licensors.

Mondaq shall use its reasonable endeavours to make the Website and Services available to you at all times, but we cannot guarantee an uninterrupted and fault free service.

Mondaq reserves the right to make changes to the services and/or the Website or part thereof, from time to time, and we may add, remove, modify and/or vary any elements of features and functionalities of the Website or the services.

Mondaq also reserves the right from time to time to monitor your Use of the Website and/or services.

Disclaimer

The Content is general information only. It is not intended to constitute legal advice or seek to be the complete and comprehensive statement of the law, nor is it intended to address your specific requirements or provide advice on which reliance should be placed. Mondaq and/or its Contributors and other suppliers make no representations about the suitability of the information contained in the Content for any purpose. All Content provided "as is" without warranty of any kind. Mondaq and/or its Contributors and other suppliers hereby exclude and disclaim all representations, warranties or guarantees with regard to the Content, including all implied warranties and conditions of merchantability, fitness for a particular purpose, title and non-infringement. To the maximum extent permitted by law, Mondaq expressly excludes all representations, warranties, obligations, and liabilities arising out of or in connection with all Content. In no event shall Mondaq and/or its respective suppliers be liable for any special, indirect or consequential damages or any damages whatsoever resulting from loss of use, data or profits, whether in an action of contract, negligence or other tortious action, arising out of or in connection with the use of the Content or performance of Mondaq’s Services.

General

Mondaq may alter or amend these Terms by amending them on the Website. By continuing to Use the Services and/or the Website after such amendment, you will be deemed to have accepted any amendment to these Terms.

These Terms shall be governed by and construed in accordance with the laws of England and Wales and you irrevocably submit to the exclusive jurisdiction of the courts of England and Wales to settle any dispute which may arise out of or in connection with these Terms. If you live outside the United Kingdom, English law shall apply only to the extent that English law shall not deprive you of any legal protection accorded in accordance with the law of the place where you are habitually resident ("Local Law"). In the event English law deprives you of any legal protection which is accorded to you under Local Law, then these terms shall be governed by Local Law and any dispute or claim arising out of or in connection with these Terms shall be subject to the non-exclusive jurisdiction of the courts where you are habitually resident.

You may print and keep a copy of these Terms, which form the entire agreement between you and Mondaq and supersede any other communications or advertising in respect of the Service and/or the Website.

No delay in exercising or non-exercise by you and/or Mondaq of any of its rights under or in connection with these Terms shall operate as a waiver or release of each of your or Mondaq’s right. Rather, any such waiver or release must be specifically granted in writing signed by the party granting it.

If any part of these Terms is held unenforceable, that part shall be enforced to the maximum extent permissible so as to give effect to the intent of the parties, and the Terms shall continue in full force and effect.

Mondaq shall not incur any liability to you on account of any loss or damage resulting from any delay or failure to perform all or any part of these Terms if such delay or failure is caused, in whole or in part, by events, occurrences, or causes beyond the control of Mondaq. Such events, occurrences or causes will include, without limitation, acts of God, strikes, lockouts, server and network failure, riots, acts of war, earthquakes, fire and explosions.

By clicking Register you state you have read and agree to our Terms and Conditions