Canada: Faire Affaire Au Québec - Un Guide À L'attention Des Détaillants

Exigences relatives à la langue française

Le Québec est la plus importante province de langue française au Canada. Approximativement 81,5 % de sa population totale y parle le français au travail. Dans le but de protéger son caractère unique au Canada, le Québec a adopté un certain nombre de lois. Vous trouverez ci-dessous un résumé des règles linguistiques à respecter pour exploiter une société et mener des activités commerciales au Québec, où la langue officielle est le français.

Dénomination sociale

La dénomination sociale utilisée doit être en français. Le nom français d'une société peut être accompagné d'une version anglaise, pour autant que la version française soit aussi visible. Dans certaines circonstances, par exemple lorsque la dénomination sociale figure sur une enseigne commerciale, les inscriptions françaises doivent être nettement plus visibles que les inscriptions anglaises.

Marques de commerce comme dénomination sociale

Les marques de commerce dans une autre langue que le français sont généralement permises si aucune version française de cette marque de commerce n'a été déposée au Canada. Toutefois, sachez que les récents règlements exigent qu'un descriptif de la nature des activités de la société soit affiché à proximité d'une marque de commerce d'une autre langue que le français.

Étiquetage, documentation et enseignes commerciales

Les inscriptions sur le produit lui-même, son contenant, son emballage et les documents fournis avec le produit (incluant les brochures, les modes d'emploi, les certificats de garantie, etc.) doivent être en français ou en version bilingue. Des inscriptions en anglais ou dans une autre langue peuvent accompagner les inscriptions en français, pour autant que la visibilité de la version française soit au moins équivalente à celle de toute autre version. (En fait, la réglementation fédérale au Canada exige que l'emballage des biens de consommation soit à la fois en anglais et en français). Les enseignes commerciales peuvent être bilingues, pour autant que les inscriptions en français soient nettement plus visibles. La publicité commerciale présentée sur de grands panneaux réclame ou sur des enseignes visibles de tout chemin public ne doit être qu'en français, sauf si la publicité est affichée sur le terrain de la société.

Résumé des exigences pour les sites Internet de détaillants opérant des magasins au Québec

Faire affaire au Québec implique de se conformer à de nombreuses lois et à plusieurs règlements. En effet, les entreprises de plus de 50 employés doivent satisfaire aux exigences particulières de la Charte de la langue française (la « Charte»). Les détaillants ont l'obligation de se conformer à la Charte à partir du moment où leurs produits sont offerts à la vente au Québec et qu'ils ont un établissement au Québec. La Charte impose que la publicité commerciale soit rédigée en français, sans tenir compte du canal de diffusion ou du lieu des serveurs. Plus particulièrement, le site Internet d'un détaillant doit produire une version française de la publicité commerciale, à moins qu'une exception listée dans un règlement soit applicable. À titre indicatif, les produits culturels ou éducationnels dans une autre langue que le français peuvent être vendus exclusivement dans cette autre langue. Le site Internet du détaillant peut exister dans toutes les langues, à l'exception de la portion dédiée aux consommateurs québécois qui doit être en français. Les entreprises ont donc tendance à adapter leurs sites Internet en fonction de la juridiction visée. Ce faisant, les détaillants peuvent traduire uniquement la portion du site qui doit être en français, sans avoir à traduire la totalité du site Internet.

Langue de travail

Au Québec, les employés ont le droit de travailler en français et les employeurs doivent rédiger leurs communications écrites en français. En outre, il est interdit à un employeur d'exiger, pour l'accès à un emploi ou à un poste, la connaissance ou un niveau de connaissance spécifique d'une langue autre que la langue officielle, à moins que l'accomplissement de la tâche ne nécessite une telle connaissance. Un employeur ne peut congédier, mettre à pied, rétrograder ou muter un employé pour la seule raison qu'il ne connait pas suffisamment une langue autre que le français.

Une société qui compte 50 employés ou plus doit s'inscrire auprès de l'Office québécois de la langue française (l'« Office») qui analysera sa situation linguistique. Si l'usage du français n'est pas généralisé à tous les niveaux de la société, l'Office exigera la mise sur pied d'un programme de francisation. Une société qui compte 100 employés ou plus doit créer un comité de francisation qui devra s'assurer de l'usage généralisé du français.

Contrats ou dispositions de contrats non négociables

Ces documents peuvent être rédigés dans une autre langue, à condition que les parties y consentent expressément; toutefois, i) en cas de doute, les tribunaux interpréteront ces contrats en faveur de la partie qui a été contrainte d'accepter la forme non négociable et ii) d'autres lois sur la protection du consommateur pourront s'appliquer à de tels contrats.

Peines

Le défaut de respecter les exigences linguistiques peut entraîner une amende pouvant atteindre 40 000 $ dans le cas d'une récidive.

Droit du travail et de l'emploi

En général, au Québec, le droit du travail et de l'emploi est similaire au droit qui a cours ailleurs au Canada. Il comprend des lois sur les normes du travail, sur la protection des renseignements personnels et sur la santé et la sécurité, ainsi qu'une législation sur les droits de la personne qui interdit la discrimination.

Normes du travail

La Loi sur les normes du travail du Québec fixe les conditions minimales relativement à divers aspects d'un emploi, comme le salaire, les heures de travail, les congés fériés, les vacances, les heures supplémentaires, les congés de maternité et de paternité, les avis de cessation d'emploi et l'équité salariale. Ces normes s'appliquent aux employés, peu importe où ils travaillent, y compris les employés qui ont un établissement ou un bureau au Québec.

À l'heure actuelle, le salaire minimum est de 10,75 $ (9,20 $ pour les employés qui reçoivent des pourboires). La semaine normale de travail est de 40 heures et la rémunération des heures supplémentaires représente une majoration de 50 % par rapport à la rémunération des heures comprises dans la semaine normale de travail. Les

travailleurs québécois ont droit à huit jours fériés payés par année. Les vacances payées sont de deux semaines pour les employés cumulant une année d'ancienneté et de trois semaines après cinq ans. Un préavis écrit de cessation d'emploi est requis pour les employés qui ont travaillé plus de trois mois.

Le Québec, comme les autres provinces, a adopté des lois en matière de normes du travail qui prévoient certaines conditions d'emploi minimales qui s'appliquent à la plupart des employés. Certaines professions, ainsi que les cadres, sont expressément exemptés de certaines ou de toutes ces normes.

Aussi, même si on constate un certain degré d'uniformité à l'échelle du Canada, les normes spécifiques diffèrent d'une province à l'autre. Ces normes sont des exigences obligatoires minimales et doivent être appliquées, peu importe les conditions contenues dans le contrat individuel de travail.

Loi sur l'équité salariale

Le Québec, comme la majorité des provinces canadiennes, incluant les quatre principaux centres d'affaires (Ontario, Québec, Colombie-Britannique et Alberta), a adopté des dispositions législatives prévoyant un salaire égal pour un travail égal.

Fondamentalement, ces dispositions interdisent à l'employeur de faire une distinction discriminatoire entre ses employés masculins et féminins en payant ses employés féminins à un taux de salaire inférieur à celui payé à ses employés masculins et vice-versa pour un travail essentiellement de même nature exécuté dans le même établissement et nécessitant essentiellement les mêmes compétences, efforts et responsabilités, travail qui est exécuté dans des conditions de travail semblables. Les lois de chaque province, dont le Québec, reconnaissent par contre certaines exceptions, notamment à l'égard des règles d'ancienneté, des systèmes du mérite et de ceux qui mesurent la rémunération selon la quantité ou la qualité de la production.

Indemnisation des accidents de travail

Le Québec, comme toutes les autres provinces canadiennes, possède des lois sur l'indemnisation des accidents du travail qui établissent un régime d'indemnisation sans égard à la faute pour les blessures survenues dans le cadre ou à l'occasion du travail. Le régime d'indemnisation des accidents du travail couvre les frais d'indemnisation, de soins médicaux et de réhabilitation dont le travailleur blessé a besoin (selon la loi provinciale qui s'applique) et prive généralement l'employé de son recours contre l'employeur devant les tribunaux civils.

Impôts et taxes

Impôt sur le revenu

Les gouvernements fédéraux, provinciaux et territoriaux prélèvent un impôt sur le revenu. Sous le régime canadien d'impôt sur le revenu, les résidents payent de l'impôt sur leur revenu mondial. Au Canada, l'impôt ne dépend pas de la citoyenneté.

La taxe de vente du Québec

La taxe de vente provinciale au Québec est appelée la taxe de vente du Québec (« TVQ») et est régie par la Loi sur la taxe de vente du Québec.

La TVQ est perçue au taux de 9,975 %. Puisque cette taxe est fondée sur la TPS fédérale, sa structure et son application sont très similaires à celles de la TPS. La TVQ s'applique à la plupart des biens et services considérés fournis au Québec. De même, la TVQ s'applique à certains biens importés au Québec. Dans la mesure où une entreprise inscrite aux fins de la TVQ paie la TVQ afin d'effectuer une fourniture taxable de biens ou services, elle a le droit de réclamer un remboursement de la taxe sur les intrants (qui est analogue au crédit de taxe sur les intrants pour la TPS).

Droit de la protection des renseignements personnels

Au Québec, la protection des renseignements personnels dans le secteur privé est régie par la Loi sur la protection des renseignements personnels dans le secteur privé (la « Loi du secteur privé du Québec »). Cette loi est pour l'essentiel similaire à la loi fédérale intitulée Loi sur la protection des renseignements personnels et les documents électroniques (la « LPRPDE»).

Législation en matière de protection du consommateur

La Loi sur la protection du consommateur prévoit plusieurs types de protection. Cette loi québécoise contient des règles générales qui s'appliquent aux commerçants qui fournissent des biens ou des services aux consommateurs et des règles particulières à certains types de biens ou de services. Au Québec, l'Office de la protection du consommateur intervient auprès des commerçants afin qu'ils respectent leurs obligations envers les consommateurs.

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.

To print this article, all you need is to be registered on Mondaq.com.

Click to Login as an existing user or Register so you can print this article.

Authors
 
In association with
Related Video
Up-coming Events Search
Tools
Print
Font Size:
Translation
Channels
Mondaq on Twitter
 
Register for Access and our Free Biweekly Alert for
This service is completely free. Access 250,000 archived articles from 100+ countries and get a personalised email twice a week covering developments (and yes, our lawyers like to think you’ve read our Disclaimer).
 
Email Address
Company Name
Password
Confirm Password
Position
Mondaq Topics -- Select your Interests
 Accounting
 Anti-trust
 Commercial
 Compliance
 Consumer
 Criminal
 Employment
 Energy
 Environment
 Family
 Finance
 Government
 Healthcare
 Immigration
 Insolvency
 Insurance
 International
 IP
 Law Performance
 Law Practice
 Litigation
 Media & IT
 Privacy
 Real Estate
 Strategy
 Tax
 Technology
 Transport
 Wealth Mgt
Regions
Africa
Asia
Asia Pacific
Australasia
Canada
Caribbean
Europe
European Union
Latin America
Middle East
U.K.
United States
Worldwide Updates
Check to state you have read and
agree to our Terms and Conditions

Terms & Conditions and Privacy Statement

Mondaq.com (the Website) is owned and managed by Mondaq Ltd and as a user you are granted a non-exclusive, revocable license to access the Website under its terms and conditions of use. Your use of the Website constitutes your agreement to the following terms and conditions of use. Mondaq Ltd may terminate your use of the Website if you are in breach of these terms and conditions or if Mondaq Ltd decides to terminate your license of use for whatever reason.

Use of www.mondaq.com

You may use the Website but are required to register as a user if you wish to read the full text of the content and articles available (the Content). You may not modify, publish, transmit, transfer or sell, reproduce, create derivative works from, distribute, perform, link, display, or in any way exploit any of the Content, in whole or in part, except as expressly permitted in these terms & conditions or with the prior written consent of Mondaq Ltd. You may not use electronic or other means to extract details or information about Mondaq.com’s content, users or contributors in order to offer them any services or products which compete directly or indirectly with Mondaq Ltd’s services and products.

Disclaimer

Mondaq Ltd and/or its respective suppliers make no representations about the suitability of the information contained in the documents and related graphics published on this server for any purpose. All such documents and related graphics are provided "as is" without warranty of any kind. Mondaq Ltd and/or its respective suppliers hereby disclaim all warranties and conditions with regard to this information, including all implied warranties and conditions of merchantability, fitness for a particular purpose, title and non-infringement. In no event shall Mondaq Ltd and/or its respective suppliers be liable for any special, indirect or consequential damages or any damages whatsoever resulting from loss of use, data or profits, whether in an action of contract, negligence or other tortious action, arising out of or in connection with the use or performance of information available from this server.

The documents and related graphics published on this server could include technical inaccuracies or typographical errors. Changes are periodically added to the information herein. Mondaq Ltd and/or its respective suppliers may make improvements and/or changes in the product(s) and/or the program(s) described herein at any time.

Registration

Mondaq Ltd requires you to register and provide information that personally identifies you, including what sort of information you are interested in, for three primary purposes:

  • To allow you to personalize the Mondaq websites you are visiting.
  • To enable features such as password reminder, newsletter alerts, email a colleague, and linking from Mondaq (and its affiliate sites) to your website.
  • To produce demographic feedback for our information providers who provide information free for your use.

Mondaq (and its affiliate sites) do not sell or provide your details to third parties other than information providers. The reason we provide our information providers with this information is so that they can measure the response their articles are receiving and provide you with information about their products and services.

If you do not want us to provide your name and email address you may opt out by clicking here .

If you do not wish to receive any future announcements of products and services offered by Mondaq by clicking here .

Information Collection and Use

We require site users to register with Mondaq (and its affiliate sites) to view the free information on the site. We also collect information from our users at several different points on the websites: this is so that we can customise the sites according to individual usage, provide 'session-aware' functionality, and ensure that content is acquired and developed appropriately. This gives us an overall picture of our user profiles, which in turn shows to our Editorial Contributors the type of person they are reaching by posting articles on Mondaq (and its affiliate sites) – meaning more free content for registered users.

We are only able to provide the material on the Mondaq (and its affiliate sites) site free to site visitors because we can pass on information about the pages that users are viewing and the personal information users provide to us (e.g. email addresses) to reputable contributing firms such as law firms who author those pages. We do not sell or rent information to anyone else other than the authors of those pages, who may change from time to time. Should you wish us not to disclose your details to any of these parties, please tick the box above or tick the box marked "Opt out of Registration Information Disclosure" on the Your Profile page. We and our author organisations may only contact you via email or other means if you allow us to do so. Users can opt out of contact when they register on the site, or send an email to unsubscribe@mondaq.com with “no disclosure” in the subject heading

Mondaq News Alerts

In order to receive Mondaq News Alerts, users have to complete a separate registration form. This is a personalised service where users choose regions and topics of interest and we send it only to those users who have requested it. Users can stop receiving these Alerts by going to the Mondaq News Alerts page and deselecting all interest areas. In the same way users can amend their personal preferences to add or remove subject areas.

Cookies

A cookie is a small text file written to a user’s hard drive that contains an identifying user number. The cookies do not contain any personal information about users. We use the cookie so users do not have to log in every time they use the service and the cookie will automatically expire if you do not visit the Mondaq website (or its affiliate sites) for 12 months. We also use the cookie to personalise a user's experience of the site (for example to show information specific to a user's region). As the Mondaq sites are fully personalised and cookies are essential to its core technology the site will function unpredictably with browsers that do not support cookies - or where cookies are disabled (in these circumstances we advise you to attempt to locate the information you require elsewhere on the web). However if you are concerned about the presence of a Mondaq cookie on your machine you can also choose to expire the cookie immediately (remove it) by selecting the 'Log Off' menu option as the last thing you do when you use the site.

Some of our business partners may use cookies on our site (for example, advertisers). However, we have no access to or control over these cookies and we are not aware of any at present that do so.

Log Files

We use IP addresses to analyse trends, administer the site, track movement, and gather broad demographic information for aggregate use. IP addresses are not linked to personally identifiable information.

Links

This web site contains links to other sites. Please be aware that Mondaq (or its affiliate sites) are not responsible for the privacy practices of such other sites. We encourage our users to be aware when they leave our site and to read the privacy statements of these third party sites. This privacy statement applies solely to information collected by this Web site.

Surveys & Contests

From time-to-time our site requests information from users via surveys or contests. Participation in these surveys or contests is completely voluntary and the user therefore has a choice whether or not to disclose any information requested. Information requested may include contact information (such as name and delivery address), and demographic information (such as postcode, age level). Contact information will be used to notify the winners and award prizes. Survey information will be used for purposes of monitoring or improving the functionality of the site.

Mail-A-Friend

If a user elects to use our referral service for informing a friend about our site, we ask them for the friend’s name and email address. Mondaq stores this information and may contact the friend to invite them to register with Mondaq, but they will not be contacted more than once. The friend may contact Mondaq to request the removal of this information from our database.

Security

This website takes every reasonable precaution to protect our users’ information. When users submit sensitive information via the website, your information is protected using firewalls and other security technology. If you have any questions about the security at our website, you can send an email to webmaster@mondaq.com.

Correcting/Updating Personal Information

If a user’s personally identifiable information changes (such as postcode), or if a user no longer desires our service, we will endeavour to provide a way to correct, update or remove that user’s personal data provided to us. This can usually be done at the “Your Profile” page or by sending an email to EditorialAdvisor@mondaq.com.

Notification of Changes

If we decide to change our Terms & Conditions or Privacy Policy, we will post those changes on our site so our users are always aware of what information we collect, how we use it, and under what circumstances, if any, we disclose it. If at any point we decide to use personally identifiable information in a manner different from that stated at the time it was collected, we will notify users by way of an email. Users will have a choice as to whether or not we use their information in this different manner. We will use information in accordance with the privacy policy under which the information was collected.

How to contact Mondaq

You can contact us with comments or queries at enquiries@mondaq.com.

If for some reason you believe Mondaq Ltd. has not adhered to these principles, please notify us by e-mail at problems@mondaq.com and we will use commercially reasonable efforts to determine and correct the problem promptly.