הפרשיות האחרונות של התעללות בילדים בגנים גורמות להורים לא מעטים להעסיק מטפלות פרטיות. השכר לרוב ניתן במזומן, והורים רבים לא מודעים לעובדה שאותה מטפלת זכאית לזכויות נוספות. חוסר הידיעה עלול להוביל לתביעות של מאות אלפי שקלים. כך גם במקרים שבהם החלטתם להעסיק מנקה. מה מגיע לעובדים אצלכם בבית ואיך תימנעו מתביעות משפטיות?

בסיוע עופר קריב, מנכ"ל המרכז לביטוח פנסיה חובה, ועו"ד שירה להט, שותפה במשרד יגאל ארנון ושות' ומתמחה בדיני עבודה, גיבשנו מדריך עם תשובות לשאלות נפוצות.

עובדים זרים זכאים לביטוח פנסיוני, אך רוב חברות ביטוח לא מאפשרות רכישת ביטוח עבורם. הפתרון: פתיחת חשבון בנק לטובת העובד, הפקדת הכסף לשם והעברתו לעובד בסיום ההעסקה

Æ מהם התנאים הסוציאליים המגיעים לעובדי משק בית?

עובדי משק בית זכאים לתשלום דמי הבראה, צבירת ימי חופשה, תשלום דמי ביטוח לאומי והפרשות מעביד לביטוח פנסיוני. עופר קריב: "אלו הזכויות להן זכאי כל עובד, אך מאחר שהתשלום לעובדי משק בית נעשה לרוב במזומן וללא חשבונית, אנשים לא מודעים לחובות או נרתעים מהביורוקרטיה הכרוכה בהן".

עו"ד להט מוסיפה שהעובדים זכאים גם לתשלום פיצויי פיטורים בסיום ההעסקה. האחריות להעברת התשלומים חלה על המעסיק, והוא צריך לנכות את חלקו של העובד מהשכר שלו. כדי למנוע אי־הבנות ומחלוקות עתידיות (בין היתר מפני שלעיתים נהוג לסכם עם מטפלות על שכר "נטו"), חשוב לעגן בכתב את הניכוי מהשכר לקרן הפנסיה.

Æ למי מפרישים לפנסיה?

כל עובדת מעל גיל 20 ועובד מעל גיל 21 זכאים להפקדות לקרן פנסיה מהמעסיק כעבור חצי שנת עבודה (או לאחר 3 חודשים רטרואקטיבית מתחילת ההעסקה אם מדובר בעובד עם הסדר פנסיה קודם בתוקף).

מתחת לגיל המינימום, אין חובה בהפרשה לביטוח פנסיוני ואין חובה לרכוש עבור העובד כיסוי לאובדן כושר עבודה, שכן כל עובד מבוטח בביטוח לאומי למקרה של פציעה או מחלה בעבודה.

Æ ואם לא עשינו לעובד ביטוח פנסיוני?

אם העובד נפצע או חלה, בין אם בשעות העבודה ובין שלא, אפילו בחופשה בחו"ל, המעסיק חשוף לתביעה שיכולה להגיע לסכומים של מאות אלפי שקלים על אובדן כושר עבודה או אפילו במקרה של מוות (לשארים).

הפרמטרים המשפיעים על חשיפת המעסיק הם גיל, שכר ומין העובד (אין חשיבות למספר הפעמים בחודש שבהן הוא עובד). לדוגמה, אצל עובדת בת 30 שמקבלת 500 שקל בחודש, הסיכון למעסיק הוא של כ־130 אלף שקל.

Æ מה קורה כשמדובר בעובדים זרים?

עובדים זרים זכאים לביטוח פנסיוני ולכל יתר הזכויות על פי חוק. הבעיה כרגע היא פרקטית, מכיוון שחברות ביטוח לרוב לא מאפשרות רכישת ביטוח פנסיוני עבור עובדים זרים. הפתרון הוא פתיחת חשבון בנק על ידי המעסיק לטובת העובד, והפרשת תגמולי המעסיק לחשבון הבנק הזה. בסיום העבודה, הכספים שנצברו עבורו בחשבון הבנק יימסרו לו על ידי המעסיק.

Æ ואם עובד זר נפצע בעבודה?

עובד זר אמור להיות מכוסה בביטוח לאומי לגבי תאונות עבודה. עובד זר חוקי מכוסה גם בביטוח נזיקי שיש בביטוח דירה (אם למעסיק יש ביטוח כזה). בנוסף, החוק מחייב לרכוש לעובדים זרים ביטוח בריאות פרטי.

Æ מהן העלויות של ביטוח פנסיוני לעובדים?

העלות החודשית היא בגובה של 18.5% מהשכר, כאשר כ־12.5% מהסכום משולמים על ידי המעסיק (6.5% בגין תגמולי מעסיק ו־6% על פיצויי פיטורים), ו־6% על ידי העובד.

Æ איך משלמים דמי הבראה?

כל עובד שהשלים שנת עבודה זכאי לדמי הבראה. שיעור התשלום יהיה באופן יחסי להיקף המשרה - כשהבסיס הוא 378 שקל ליום הבראה. לדוגמה, בשנה הראשונה כל עובד במשק מקבל 5 ימי הבראה. אם העובד שלכם עבד בחצי משרה, עליכם לשלם לו יומיים וחצי.

Æ אני רוצה לפטר את המנקה. מה עושים?

בפיטורי עובד שהועסק יותר מ־11 חודשים, חלה על המעסיק חובה לשלם פיצויים לפי משכורת חודשית אחת לכל שנת עבודה. לדוגמה, אם המנקה הועסק שלוש שנים במשכורת של 1,000 שקל לחודש - הוא יקבל פיצויים של 3,000 שקל. מעסיק שהקפיד להעביר תשלומים חודשיים לקרן הפנסיה בעבור העובד פטור מתשלום 72% מתשלומי הפיצויים. לעומת זאת, מעסיק שלא הפריש ביטוח פנסיה, ייאלץ לשלם את פיצויי העובד - ובנוסף את כל תשלומי הפנסיה שלא שילם, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית.

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.