עו"ד נמרוד ורומן ) 37 (, המתמחה בתחום הסטארט-אפים ושותף במחלקת ההיי-טק של משרד עוה"ד יגאל ארנון, מספר על המתח המובנה בין יזמים לבן עו"ד ומספק טיפים והמלצות כיצד לבחור את עורך הדין הנכון למיזם שלכם | גיא שחר

מלחמה שקטה מת־ חוללת בין הס־ טארט-אפיסטים הישראליים, שרוצים לטפס לצמרת ההיי-טק העולמי, ובין אלה שאמורים לגונן עליהם משפטית לאורך הדרך. נגישות המידע והביקורתיות המתגברת מצד היזמים, מול המוניטין היוק־ רתי של עורכי הדין, יצרו מסלול התנגשות שבסופו ממתין שינוי בלתי נמנע.

"יש מלחמה בין לקוחות ובין עורכי דין", מודה עו"ד נמרוד ורומן ) 37 (, המתמחה בתחום הסטארט-אפים ושותף במחלקת ההיי-טק של משרד עורכי הדין יגאל ארנון. "עורכי הדין רוצים לקיים את אורח החיים שהם בנו לעצמם ועל זה הם שומרים, על מגדל השן. לפני 15 שנים אם באת לעורך דין וביקשת הסכם סודיות, בלי לדעת מה באמת הוא עושה וכמה מאמץ זה דרש, קיבלת את הדרישות הכספיות שלו - גם אם הוא ביקש 600 דולר וגם אם זה לקח לו בפועל חמש דקות. ובמובנים מסויימים זה היה מוצדק משום שההסכם היה קניין אמיתי של עורך הדין. המהפכה הטכנולוגית גרמה ללקוחות לצבור ידע ותחכום. בבת אחת, הודות לאפשרויות החיפוש באינטרנט, הלקו־ חות הבינו שעורך הדין יכול להשתמש במסמכים שקיימים אצלו ממילא ולהגיע לתוצרים משפטיים איכותיים הרבה יותר מהר. מכאן הציפיה לשלם הרבה פחות כסף".

המודל השעתי של עוה"ד מאותגר

לעולם היזמות התחבר נמרוד ורומן לאחר שירותו הצבאי, כשבמקביל ללימודי המשפטים הקים ביחד עם חברו הטוב סטארט-אפ. החברה שרדה רק שנתיים, אבל העיסוק בה פיתח בו תשוקה לתחום, הן מצידו העסקי והן מצידו המשפטי. במסגרת פעילותו בעולם הסטארט-אפ והטכנולוגיה, המשמש ,www.ytechrunway.com ורומן ייסד ומנהל את אתר התוכן אחרי .TechHouse פלטפורמת תוכן וכלים ליזמים, וכן את מועדון החברים יותר מעשור כעורך דין ופעילות ענפה בתחום שכוללת ייצוג של מאות חברות, רבות מהן משלביהן הראשונים ועד אקזיטים נוצצים, הוא הבין שצריך לייעל את העולם המשפטי.

"פעם משרד עורכי דין היה מתקיים מכמה לקוחות דגל. היום אתה לא יכול להרשות זאת לעצמך. אתה חייב לעבוד על כמות ולקוות שמ־ שם יגיעו עסקאות גדולות. כל הסיטואציה הזו מאתגרת את כל המודל השעתי, שעורכי דין כל כך אוהבים ומחייבת את אלה העוסקים בתחום להתייעל", הוא מבהיר. "כשסטארט-אפ נכנס לי בדלת, אני לא יכול לצפות לקחת ממנו כסף פֶר שעה. אם אקח לו כמה מאות דולרים על שעת עבודה - זה כסף שהוא לא יישלם למפתח או למעצב, או כסף שהוא לא יישלם לפייסבוק כדי להשיג יוזרים. הסטארט-אפ צריך להוציא כספים על מה שיקדם אותו לקראת גיוס הון, אחרת המיזם ירד לטמיון".

ניסיון, צוות קבוע ותיאום ציפיות

אז איך אפשר בכל זאת למצוא עורך דין מתאים עבור הסטארט-אפ שלכם? עו"ד ורומן משיב על חמש שאלות יסוד ומצמיד לכל אחת תשובה קצרה:

1. ברמה הטכנית - איך מוצאים עורך דין כיום?

"לא להמעיט בערך של 'פה לאוזן' וקבוצות בפייסבוק. צריך לחפש באינטרנט המלצות על עורכי דין ספציפיים - לא לפנות למשרדים ולסמוך עליהם שיכווינו לעורך דין. אפשר לחפש היום בקבוצות פייסבוק המל־ צות על עורכי דין ולצמצמם את הרשימה לחמישה שחוזרים על עצמם בהמלצות.

כשנפגשים איתם לבקש הפניות לחברות שהם מייצגים, ולראות עם מי בסוף יש קליק".

2. כמות ולא "איכות"

"יש תפיסה לא מדוייקת שקובעת, כי עורכי דין שחתומים על עסקאות גדולות הם בהכרח טובים יותר. אך עורכי דין שטובים לחברות גדולות לא בהכרח טובים לסטארט-אפים. עורך דין המתאים לסטארט-אפ הוא זה שיש לו ניסיון בתיקים רבים ועבודה עם כמה שיותר חברות. במקרה כזה יש סבירות גבוהה יותר שהוא יידע מה הסטנדרטים בתעשייה, שיהיה לו מגוון רחב יותר של מסמכים לגשת אליהם ושהוא יידע לטפל טוב יותר על בסיס עסקאות אחרות שהוא עשה".

3. מה עדיף, משרד בוטיק או משרד גדול?

"עדיף לקחת את השירות ממשרד גדול. במשרד גדול, גם אם יש בו הרבה עורכי דין שעובדים עם סטארט-אפים, עדיין יש בו כאלה שעוב־ דים עם חברות גדולות, ואז אתה מקבל את השילוב המושלם. כשאני נותן לך תשובה בשתי דקות, אתה יכול לסמוך עלי ששאבתי מהניסיון המצטבר שלי. אבל אם היה לי ספק, כנראה שניגשתי לשותף שלי שמייצג חברות ענק וביקשתי לקבל תשובה שהיא תוצאה של בדיקה ארוכה".

4. איך אפשר לדעת אם עורך דין הוגן איתי?

"אם עורך הדין ניזון מסטארט-אפים אז אין סיכוי שהוא יהיה לא הוגן. טעות אחת עם לקוח תהרוג אותו. לעורך דין כזה יש כבר מספיק דאטה בשביל לומר ללקוח כמה זה יעלה לו ואם הוא לא יודע - הוא לא שם. יש קשר ישיר בין הניסיון של עורך הדין ובין היכולת שלו להעריך עלויות. מעבר לזה, עורך הדין אמור להיות מוכן לדחות את החוב המשפטי שלך עד לגיוס. אם הוא לא מוכן, המשמעות היא שהוא לא עוסק בסטארט-אפים או שהוא עוסק ולא מאמין שאתה הולך לגייס כסף ולכן הוא רוצה לגבות שעתי".

5. מצאתי עורך דין, מה עכשיו?

  • ודאו שהצוות המשפטי שעובד עבורכם קבוע. אם הצוות משתנה, או שעורך הדין אינו קבוע, סביר שתשלמו על זמני החפיפה ביניהם.
  • ודאו שהשותף שותף לתהליך. אם עורכי הדין מכתבים את השותף במשרד בהתכתבות במייל, זה אומר שתהיה בקרת איכות מצידו. אם לא - כנראה ש"זרקו" אותך וההחלטות נעשות בלי השותף. עם זאת, תרצו שמ־ שימות מסוימות יבוצעו על-ידי עורכי דין צעירים ולאו דווקא על-ידי השו־ תפים, במיוחד מטלות שגרתיות, וזאת כדי לחסוך בעלויות.
  • כבדו שבתות וחגים. גם לצוות שעובד עבורך מגיע חופש ואם המענה שלהם הוא לא מיידי, זה כנראה בגלל שהם עסוקים באין-ספור משימות קצרות שמצטברות.
  • תיאום ציפיות. צריך לתאם עם עורך הדין או הצוות שלכם מה דחוף לכם כנגזרת מהדחיפות האמיתית של המשימות".

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.