עליון/ אי תשלום תמלוגים לעובד בגין המצאה

בית המשפט לא התערב בהחלטת הועדה לענייני פיצויים ותמלוגים הפועלת מכוח חוק הפטנטים ואישר את קביעתה שלא לפצות עובד בעבור המצאה שפותחה במהלך עבודתו ("המצאת שירות") לאחר שזה חתם כלפי המעביד על ויתור על תביעות כספיות.

העובד טען שלמרות שחתם מול החברה על טפסי ויתור בגין תמלוגים על המצאותיו מגיע לו פיצוי לפי ס' 134 לחוק הפטנטים שמסמיך ועדה מיוחדת להחליט על פיצוי כאמור.

בית המשפט קיבל את עמדת הועדה שניתן להתנות על ס' 134 בהסכמה בין העובד למעסיק. בית המשפט ציין כי חוק הפטנטים נותן תוקף סופי להחלטות הועדה, ואולם במקרים חריגים מוסמך בית המשפט העליון לבחון החלטות ולהתערב בהן בדיעבד. במקרה זה בית המשפט לא התערב בהחלטת הועדה.

עם זאת, בית המשפט קבע כי ככלל יש לעודד תמלוגים על המצאות שירות משיקולי צדק והשכל הישר. בית המשפט הוסיף כי בעולם משתנה ודינמי, גם במערכות העבודה וגם מעצם קיומה הגובר של יצירתיות טכנולוגית של עובדים, יתכן שיש מקום להסדרה, חקיקתית או הסכמית, של תמלוגים לעובדים אשר המציאו המצאת שירות – כפי שנעשה בשירות המדינה. ייתכן שאמירה זו מרמזת על נכונות רבה יותר של בית המשפט במקרים עתידיים לבחון התערבות שתביא לתשלום תמלוגים בעבור המצאת עובד.

(בגץ 4353/14 גדעון ברזני נ' ישקר בע"מ)

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.