France: Banking, Finance & Insurance Letter - Juin-Juillet 2016

Marchés de Capitaux

Mise à jour des Questions-Réponses relatives à la Directive OPCVM V

L'ESMA a publié le 19 juillet 2016 une mise à jour de ses questions-réponses relatives à l'application de la Directive du 23 juillet 2014 n° 2014/91/UE (dite « OPCVM V »).

Cette publication est intéressante car elle rappelle la méthode de valorisation des dérivés OTC.

L'ESMA a répondu par la négative à la question de savoir si les sociétés de gestion peuvent utiliser la valorisation calculée par les contreparties centrales pour valoriser leurs opérations de dérivés OTC.

En effet, si la valorisation des contreparties centrales avait pu être utilisée dans un souci de simplification et d'harmonisation des valorisations, elle venait contredire les dispositions de l'article 51(1) de la Directive 2009/65/UE du 13 juillet 2009 dite « OPCVM », imposant aux sociétés de gestion ou d'investissement de procéder à une évaluation « précise et indépendante » de leurs opérations.

Un KID pour tous ? Tous pour KID ? Quid des dérivés OTC ?

L'ISDA est actuellement en quête de collecte d'informations auprès des acteurs des marchés afin d'évaluer les éventuels écueils à la mise en place d'un KID générique et dans une moindre mesure à l'élaboration d'un KID pour dérivés OTC.

Or, le Règlement (UE) n°1286/2014 du 26 novembre 2014 (dit « PRIIPS ») vise les produits d'investissement packagés de détail et les produits d'investissement fondés sur l'assurance exigeant la production d'un document clé pour l'investisseur (KID : Key Investment Document) !

On peut noter que les dérivés OTC sont souvent des instruments financiers conçus sur-mesure et par définition non standardisés, répondant à un besoin spécifique d'une contrepartie, sur un produit particulier à un moment précis. La mise en place d'un KID pourrait donc nécessiter de produire autant de KID (sur-mesure) que de dérivés OTC. Face à une telle éventualité il serait opportun pour l'ISDA de se positionner officiellement pour l'élaboration d'un KID unique pour une catégorie de produit, ou de contrepartie, afin d'éviter la prolifération inutile de ces KID.

La mise en place d'un (ou de nombreux KID), appliqué aux dérivés OTC à des raisons de faire frémir la place. L'ISDA devra profiter des quelques mois à venir pour peaufiner son approche et délimiter le champ d'application de ses expectatives.

Dérivés

Publication de standards techniques réglementaires prévoyant l'atténuation des risques des instruments financiers de gré à gré non compensés

A la suite de l'adoption du Règlement délégué UE n°2016/592 du 1er mars 2016 en application du Règlement n°648/2012 (dit « Règlement EMIR ») en son article 11(15), un projet de standards techniques réglementaires (RTS) a été publié le 8 mars 2016 sur le site de l'EBA. Le projet prévoit que les dérivés OTC non compensés devront suivre des mesures d'atténuation des risques. Ces mesures comprennent notamment :

  • La détermination des pourcentages de décote des garanties,
  • Un minimum optionnel de transfert de 500 000 € pour l'échange de garanties,
  • Les critères d'éligibilité des garanties,
  • La possible reconnaissance de spécificités pour certains types d'instruments tels que les opérations de change au comptant, de change à terme « forward » et swap de change avec règlement physique (physically settled foreign exchange swaps and forwards),
  • Les méthodes de calcul des marges initiales et variables,
  • Des critères permettant le calcul de la diversification et le risque de corrélation des garanties, et
  • Des procédures d'exemptions intragroupes sous EMIR.

Publication d'un document de consultation pour les contreparties financières à faible volume d'activité

Toujours suivant l'adoption du Règlement EMIR un document de consultation a été publié le 13 juillet 2016 sur le site de l'ESMA relatif aux obligations de compensations pour les contreparties financières à faible volume d'activité.

L'ESMA après analyse des différentes catégories de contreparties (réparties en 4 catégories : membres compensateurs (1), grands groupes de contreparties financières et de fonds non contreparties financières (2), petits groupes de contreparties financières et de fonds non contreparties financières (3), et contreparties non financières (4), a conclu que la Catégorie 3 pourra être sujette à un aménagement des délais d'application des obligations de compensation obligatoires.

L'ESMA souhaite en conséquence modifier les Règlements délégués 2015/2205 et 2016/592 pour permettre de retarder l'entrée en vigueur de l'obligation pour la Catégorie 3 uniquement :

  • La date de l'article 3(1)(c) du Règlement délégué 2015/2205 serait ainsi modifiée pour être reportée au 21 juin 2019,
  • La date de l'article 3(1)(c) du Règlement délégué 2016/592 serait ainsi modifiée pour être reportée au 9 février 2020.

Publication de standards techniques réglementaires soumis à compensation obligatoire

Le 20 juillet 2016, la Commission Européenne a publié un RTS relatif aux obligations de compensation pour les Forward Rate Agreements (FRA) et les swaps de taux de devises suivantes : Couronne Norvégienne (NOK), Suédoise (SEK) et le Zloty Polonais (PLN) définis en Annexe des RTS pour des maturités variables, à savoir :

  • Pour les swaps fixe-variable :

NOK : maturité 28 jours à 10 ans inclus

PLN : maturité 28 jours à 10 ans inclus

SEK : maturité 28 jours à 15 ans inclus

  • Pour les FRA :

NOK : maturité 3 jours à 2 ans inclus

PLN: maturité 3 jours à 2 ans inclus

SEK: maturité 3 jours à 3 ans inclus

Les quatre catégories habituelles d'EMIR seront soumises à cette obligation respectivement en date du :

  • 9 février 2017 pour la Catégorie 1
  • 9 juillet* 2017 pour la Catégorie 2
  • 9 février 2018 pour la Catégorie 3
  • 9 juillet* 2018 pour la Catégorie 4

*Il est a noté que le RTS fait référence à juillet 2017 et juillet 2018 respectivement, mais qu'il s'agit certainement d'une erreur. Le cas échéant, cette erreur sera corrigée et « juillet » sera remplacé par « août ».

Le RTS inclus aussi une période de 3 ans relative aux exemptions intragroupes instituées par EMIR

Le RTS entrera en vigueur le 9 août 2017.

Publication le 30 juin 2016 par l'ISDA d'une « Self Disclosure Letter relative à la règlementation applicable aux « Marges » sur produits dérivés OTC non compensés (Lettre d'auto-déclaration).

Cette Lettre est composée de plusieurs sections présentées sous forme de questionnaires pour chaque « zone régionale » applicable aux marges (Canada, EU, Japon, Suisse, US) et d'une section générale relative au statut de l'entité.

Chaque questionnaire se décompose en plusieurs parties permettant de définir dans chaque zone régionale, la catégorie de la contrepartie, l'existence de transactions d'une succursale, les montants agrégés du notionnel des transactions (AANA) et la date d'entrée en vigueur (prévisionnelle).

L'ensemble des informations indiquées dans une Lettre permet à chaque contrepartie de définir le régime qui lui est applicable dans ses relations avec les autres contreparties. Il est envisagé à ce stade que chaque contrepartie communique ses informations à l'ISDA (pour mutualisation de celles-ci) ou les envoie directement à ses co-contractants.

Ce chantier (laborieux en amont) contribuera dans les années à venir à identifier de façon précise et durable les paramètres applicables aux opérations d'une grande majorité des acteurs du marchés et à faciliter la mise en oeuvre de la réglementation EMIR applicable aux contrats sur produits dérivés OTC.

Lutte anti-blanchiment (« LAB ») et connaissance client

Publication d'un nouveau modèle de formulaire de connaissance client

L'Association Française de Gestion (AFG), l'Association française des investisseurs institutionnels (AF2i) et l'Association Française des Trésoriers d'Entreprise (AFTE) ont récemment publié un nouveau modèle de formulaire de connaissance client (« Know Your Customer » ou KYC) adapté aux investisseurs institutionnels et aux corporates.

Le nouveau modèle a vocation à répondre à un certain nombre d'obligations réglementaires, les informations collectées permettant aux sociétés de gestion de se mettre en conformité avec les règlementations relatives à la lutte contre le blanchiment des capitaux et le financement du terrorisme et à la règlementation fiscale américaine FATCA. Dans le cas où par exemple une société de gestion fournirait un conseil en investissement à l'investisseur, les informations collectées grâce au nouveau modèle permettraient également de répondre à l'exigence de la directive MIF2 relative à la connaissance du client en termes d'objectifs d'investissement et d'adéquation de l'offre.

Compte tenu de la règlementation applicable, ce formulaire devra être fourni à l'investisseur par la société de gestion au moment de l'entrée en relation avec le client.

La société de gestion devra aussi réaliser des mises à jour régulières des informations qui lui ont été données lors de l'entrée en relation, à l'occasion par exemple d'une évolution importante de la situation de l'investisseur ou de ses objectifs, s'il souhaite réaliser un placement inhabituel, ou souscrire un mandat de gestion. Cette mise à jour pourra également intervenir tout simplement lors d'entretiens organisés à l'initiative de la société de gestion.

Assurance

Consultation de l'EIOPA sur la Directive sur la distribution d'assurances

Le 4 juillet dernier, l'Autorité européenne des assurances et des pensions professionnelles (EIOPA) a publié une Consultation sur le projet d'avis technique relatif à la publication de potentiels actes délégués concernant la Directive sur la distribution d'assurances (DDA).

La publication de cette Consultation intervient à la suite de la demande d'avis technique émise par la Commission Européenne le 24 février 2016.

L'avis technique de l'EIOPA devra permettre de répondre à trois objectifs :

  • S'assurer que le produit d'assurance soit adaptés aux besoins du consommateur durant toute sa durée de vie et prévenir ainsi les risques de ventes inadaptées ;
  • S'assurer que les rémunérations versées par des tiers, comme les commissions, n'aient pas d'impact négatif sur les qualités du service rendu au consommateur ;
  • S'assurer que les assureurs et les intermédiaires vendent aux consommateurs des produits d'assurance qui soient adéquats (pour les ventes conseillées) ou appropriés (pour les ventes sans conseil).

Dans sa Consultation, l'EIOPA demande leur avis aux participants sur les propositions suivantes concernant :

  • La gouvernance produits, consultation sur le mécanisme imposant aux producteurs de produits d'assurance d'établir des procédures internes de validation des produits avant leur distribution aux consommateurs ;
  • Les mesures organisationnelles, consultation sur les mécanismes permettant de prévenir les conflits d'intérêts qui pourraient naître entre les distributeurs et les consommateurs lors de la vente de produits d'investissement fondés sur l'assurance ;
  • ou des rémunérations provenant de parties tierces (commissions) pourraient être versées par les producteurs aux distributeurs. L'EIOPA a d'ores et déjà publié une liste des rémunérations dont la perception présente un risque élevé d'impact négatif sur les qualités du service rendu au consommateur ;
  • Les précisions sur les informations que le client devra fournir au distributeur, consultation pour savoir comment ce dernier sera en mesure d'évaluer l'adéquation du produit d'investissement à l'assurance proposée au consommateur en fonction des informations communiquées.

La Consultation prendra fin le 3 octobre 2016 et l'avis technique de l'EIOPA devra être rendu à la Commission Européenne en février 2017.

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.

To print this article, all you need is to be registered on Mondaq.com.

Click to Login as an existing user or Register so you can print this article.

Authors
 
Some comments from our readers…
“The articles are extremely timely and highly applicable”
“I often find critical information not available elsewhere”
“As in-house counsel, Mondaq’s service is of great value”

Related Topics
 
Related Articles
 
Up-coming Events Search
Tools
Print
Font Size:
Translation
Channels
Mondaq on Twitter
 
Register for Access and our Free Biweekly Alert for
This service is completely free. Access 250,000 archived articles from 100+ countries and get a personalised email twice a week covering developments (and yes, our lawyers like to think you’ve read our Disclaimer).
 
Email Address
Company Name
Password
Confirm Password
Position
Mondaq Topics -- Select your Interests
 Accounting
 Anti-trust
 Commercial
 Compliance
 Consumer
 Criminal
 Employment
 Energy
 Environment
 Family
 Finance
 Government
 Healthcare
 Immigration
 Insolvency
 Insurance
 International
 IP
 Law Performance
 Law Practice
 Litigation
 Media & IT
 Privacy
 Real Estate
 Strategy
 Tax
 Technology
 Transport
 Wealth Mgt
Regions
Africa
Asia
Asia Pacific
Australasia
Canada
Caribbean
Europe
European Union
Latin America
Middle East
U.K.
United States
Worldwide Updates
Registration (you must scroll down to set your data preferences)

Mondaq Ltd requires you to register and provide information that personally identifies you, including your content preferences, for three primary purposes (full details of Mondaq’s use of your personal data can be found in our Privacy and Cookies Notice):

  • To allow you to personalize the Mondaq websites you are visiting to show content ("Content") relevant to your interests.
  • To enable features such as password reminder, news alerts, email a colleague, and linking from Mondaq (and its affiliate sites) to your website.
  • To produce demographic feedback for our content providers ("Contributors") who contribute Content for free for your use.

Mondaq hopes that our registered users will support us in maintaining our free to view business model by consenting to our use of your personal data as described below.

Mondaq has a "free to view" business model. Our services are paid for by Contributors in exchange for Mondaq providing them with access to information about who accesses their content. Once personal data is transferred to our Contributors they become a data controller of this personal data. They use it to measure the response that their articles are receiving, as a form of market research. They may also use it to provide Mondaq users with information about their products and services.

Details of each Contributor to which your personal data will be transferred is clearly stated within the Content that you access. For full details of how this Contributor will use your personal data, you should review the Contributor’s own Privacy Notice.

Please indicate your preference below:

Yes, I am happy to support Mondaq in maintaining its free to view business model by agreeing to allow Mondaq to share my personal data with Contributors whose Content I access
No, I do not want Mondaq to share my personal data with Contributors

Also please let us know whether you are happy to receive communications promoting products and services offered by Mondaq:

Yes, I am happy to received promotional communications from Mondaq
No, please do not send me promotional communications from Mondaq
Terms & Conditions

Mondaq.com (the Website) is owned and managed by Mondaq Ltd (Mondaq). Mondaq grants you a non-exclusive, revocable licence to access the Website and associated services, such as the Mondaq News Alerts (Services), subject to and in consideration of your compliance with the following terms and conditions of use (Terms). Your use of the Website and/or Services constitutes your agreement to the Terms. Mondaq may terminate your use of the Website and Services if you are in breach of these Terms or if Mondaq decides to terminate the licence granted hereunder for any reason whatsoever.

Use of www.mondaq.com

To Use Mondaq.com you must be: eighteen (18) years old or over; legally capable of entering into binding contracts; and not in any way prohibited by the applicable law to enter into these Terms in the jurisdiction which you are currently located.

You may use the Website as an unregistered user, however, you are required to register as a user if you wish to read the full text of the Content or to receive the Services.

You may not modify, publish, transmit, transfer or sell, reproduce, create derivative works from, distribute, perform, link, display, or in any way exploit any of the Content, in whole or in part, except as expressly permitted in these Terms or with the prior written consent of Mondaq. You may not use electronic or other means to extract details or information from the Content. Nor shall you extract information about users or Contributors in order to offer them any services or products.

In your use of the Website and/or Services you shall: comply with all applicable laws, regulations, directives and legislations which apply to your Use of the Website and/or Services in whatever country you are physically located including without limitation any and all consumer law, export control laws and regulations; provide to us true, correct and accurate information and promptly inform us in the event that any information that you have provided to us changes or becomes inaccurate; notify Mondaq immediately of any circumstances where you have reason to believe that any Intellectual Property Rights or any other rights of any third party may have been infringed; co-operate with reasonable security or other checks or requests for information made by Mondaq from time to time; and at all times be fully liable for the breach of any of these Terms by a third party using your login details to access the Website and/or Services

however, you shall not: do anything likely to impair, interfere with or damage or cause harm or distress to any persons, or the network; do anything that will infringe any Intellectual Property Rights or other rights of Mondaq or any third party; or use the Website, Services and/or Content otherwise than in accordance with these Terms; use any trade marks or service marks of Mondaq or the Contributors, or do anything which may be seen to take unfair advantage of the reputation and goodwill of Mondaq or the Contributors, or the Website, Services and/or Content.

Mondaq reserves the right, in its sole discretion, to take any action that it deems necessary and appropriate in the event it considers that there is a breach or threatened breach of the Terms.

Mondaq’s Rights and Obligations

Unless otherwise expressly set out to the contrary, nothing in these Terms shall serve to transfer from Mondaq to you, any Intellectual Property Rights owned by and/or licensed to Mondaq and all rights, title and interest in and to such Intellectual Property Rights will remain exclusively with Mondaq and/or its licensors.

Mondaq shall use its reasonable endeavours to make the Website and Services available to you at all times, but we cannot guarantee an uninterrupted and fault free service.

Mondaq reserves the right to make changes to the services and/or the Website or part thereof, from time to time, and we may add, remove, modify and/or vary any elements of features and functionalities of the Website or the services.

Mondaq also reserves the right from time to time to monitor your Use of the Website and/or services.

Disclaimer

The Content is general information only. It is not intended to constitute legal advice or seek to be the complete and comprehensive statement of the law, nor is it intended to address your specific requirements or provide advice on which reliance should be placed. Mondaq and/or its Contributors and other suppliers make no representations about the suitability of the information contained in the Content for any purpose. All Content provided "as is" without warranty of any kind. Mondaq and/or its Contributors and other suppliers hereby exclude and disclaim all representations, warranties or guarantees with regard to the Content, including all implied warranties and conditions of merchantability, fitness for a particular purpose, title and non-infringement. To the maximum extent permitted by law, Mondaq expressly excludes all representations, warranties, obligations, and liabilities arising out of or in connection with all Content. In no event shall Mondaq and/or its respective suppliers be liable for any special, indirect or consequential damages or any damages whatsoever resulting from loss of use, data or profits, whether in an action of contract, negligence or other tortious action, arising out of or in connection with the use of the Content or performance of Mondaq’s Services.

General

Mondaq may alter or amend these Terms by amending them on the Website. By continuing to Use the Services and/or the Website after such amendment, you will be deemed to have accepted any amendment to these Terms.

These Terms shall be governed by and construed in accordance with the laws of England and Wales and you irrevocably submit to the exclusive jurisdiction of the courts of England and Wales to settle any dispute which may arise out of or in connection with these Terms. If you live outside the United Kingdom, English law shall apply only to the extent that English law shall not deprive you of any legal protection accorded in accordance with the law of the place where you are habitually resident ("Local Law"). In the event English law deprives you of any legal protection which is accorded to you under Local Law, then these terms shall be governed by Local Law and any dispute or claim arising out of or in connection with these Terms shall be subject to the non-exclusive jurisdiction of the courts where you are habitually resident.

You may print and keep a copy of these Terms, which form the entire agreement between you and Mondaq and supersede any other communications or advertising in respect of the Service and/or the Website.

No delay in exercising or non-exercise by you and/or Mondaq of any of its rights under or in connection with these Terms shall operate as a waiver or release of each of your or Mondaq’s right. Rather, any such waiver or release must be specifically granted in writing signed by the party granting it.

If any part of these Terms is held unenforceable, that part shall be enforced to the maximum extent permissible so as to give effect to the intent of the parties, and the Terms shall continue in full force and effect.

Mondaq shall not incur any liability to you on account of any loss or damage resulting from any delay or failure to perform all or any part of these Terms if such delay or failure is caused, in whole or in part, by events, occurrences, or causes beyond the control of Mondaq. Such events, occurrences or causes will include, without limitation, acts of God, strikes, lockouts, server and network failure, riots, acts of war, earthquakes, fire and explosions.

By clicking Register you state you have read and agree to our Terms and Conditions