Canada: Plan directeur pour la consultation des Autochtones : le cas du Site C

Dans notre dernier billet, Plan directeur pour la consultation des Autochtones, nous avons examiné la jurisprudence récente qui concerne le bien-fondé d'une consultation des Autochtones à propos du barrage du Site C au nord de la Colombie-Britannique.

Dans ce billet, nous avons précisé à l'intention des personnes intéressées à suivre l'analyse judiciaire des divers aspects de la consultation des Autochtones que nous publierions un billet plus détaillé et plus précis après avoir analysé la décision sur le Site C rendue par la Cour suprême de la Colombie-Britannique. La décision de la Cour suprême de la Colombie Britannique est la décision la plus détaillée et la plus étayée de toutes les décisions rendues à propos de la consultation des Autochtones sur la question du Site C. Ce billet doit être lu parallèlement à la décision de la Cour suprême de la Colombie-Britannique et tous les termes y étant utilisés ont le sens qui leur est attribué dans cette décision.

Ce billet identifie les principales étapes du processus d'approbation du projet de Site C et les principales activités de consultation qui ont eu lieu à chacune des étapes et qui, d'après les conclusions de la Cour, étaient juridiquement pertinentes.

Étape

Dates

Échéances

Début de l'aménagement

2004 –
mai 2011

· Étude de faisabilité de BC Hydro

· Description du projet

Avant tout processus d'évaluation environnementale officiel, le Site C a fait l'objet d'études et d'analyses pendant les quelque sept ans qui ont précédé le dépôt de la description du projet par BC Hydro en mai 2011.

BC Hydro a consacré la première moitié de cette période, de 2004 au milieu de 2007 environ, à sa propre étude de faisabilité du Site C et à l'évaluation de la capacité du site à répondre au mandat de service public d'approvisionnement en énergie sûre, fiable et propre à bas prix. L'étude de faisabilité a été réalisée à l'interne, mais le contexte de l'analyse en évolution du Site C par BC Hydro au cours de cette période a été rendu public au moyen du dépôt régulier de documents d'information auprès de la British Columbia Utilities Commission. Il n'y a pas eu de processus de consultation officiel des groupes autochtones pendant cette période et la Cour n'a pas suggéré qu'il aurait dû y en avoir un.

BC Hydro a commencé sa consultation officielle des groupes autochtones touchés à l'automne 2007, après qu'elle a mené à bien l'étude de faisabilité et pratiquement au moment où elle a commencé à rédiger la description du projet de Site C. Cette consultation a concerné divers groupes autochtones parties au Traité nº8 et susceptibles d'être les plus directement touchés par le projet. À ce moment, BC Hydro a également commencé à verser du financement pour la capacité aux principaux groupes autochtones touchés. La Cour suprême de la Colombie-Britannique a remarqué que BC Hydro avait veillé à ce que les groupes autochtones aient accès aux renseignements importants et aient l'occasion de rencontrer des dirigeants tout au long du processus d'évaluation environnementale, notamment au cours de la rédaction et avant le dépôt de la description du projet.

Étape

Dates

Échéances

Avant l'étude par la commission

Mai 2011 - août 2013

· Entente conjointe

· Mandat 

· Lignes directrices relatives à l'EIE

· Dépôts de l'EIE

En mai 2011, BC Hydro a déposé sa description de projet détaillée auprès des autorités d'étude environnementale du Canada et de la Colombie-Britannique, soit, respectivement, l'Agence canadienne d'évaluation environnementale (l'« ACEE ») et l'Environmental Assessment Office de la Colombie-Britannique (la « BCEAO »). Ce dépôt a officiellement lancé le processus d'évaluation environnementale du Site C.

Pour faciliter la consultation au cours de cette étape, l'ACEE et la BCEAO ont créé un groupe de travail constitué de groupes autochtones, notamment ceux visés par le Traité nº8, et de représentants d'organismes gouvernementaux fédéraux, provinciaux, territoriaux et locaux. Le groupe de travail a participé à l'élaboration des principaux documents de cette étape de l'évaluation environnementale, notamment le projet d'entente conjointe intervenu entre les gouvernements du Canada et de la Colombie-Britannique aux fins de constitution de la commission d'examen conjoint chargé de la surveillance du processus d'évaluation environnementale. À cette étape, le mandat était l'autre principal document qui définissait la portée du processus d'évaluation sous la surveillance de la commission d'examen conjoint.

La Cour suprême de la Colombie-Britannique a conclu que les groupes autochtones avaient eu l'occasion de passer en revue et de commenter les ébauches de l'entente conjointe et du mandat pendant la période d'environ cinq mois qui a commencé en septembre 2011 et s'est terminée à la signature de ces documents en février 2012.

La signature de l'entente conjointe et l'organisation du mandat ont été suivies d'une étape d'élaboration des lignes directrices relatives à l'EIE qui déterminera la portée de l'étude d'impact environnemental (l'« EIE ») devant être rédigée et déposée par BC Hydro.

Pour élaborer les lignes directrices relatives à l'EIE, plusieurs réunions du groupe de travail et autres rencontres avec les groupes autochtones touchés ont eu lieu pendant les huit mois compris entre janvier et septembre 2012. Ces rencontres, loin d'être de simples formalités, ont été le théâtre de vives discussions à propos de la portée des lignes directrices relatives à l'EIE sur les droits conférés par le Traité nº8, des lignes directrices applicables au Site C, de la nécessité et des solutions de remplacement du Site C et, enfin, des incidences cumulatives à évaluer relativement aux barrages préexistants sur la rivière de la Paix (Peace River).

À la suite de l'approbation des lignes directrices relatives à l'EIE en septembre 2012, BC Hydro a rédigé une ébauche d'EIE à l'automne 2012, qu'elle a présentée en janvier 2013.

Principalement par l'entremise du groupe de travail, les groupes autochtones ont eu l'occasion de présenter des commentaires sur l'ébauche d'EIE de janvier à avril 2013; BC Hydro a donné suite à ces commentaires en mai 2013 et le groupe de travail s'est réuni pour faire le point sur l'EIE pendant trois jours en juin 2013. Après d'autres discussions, l'ACEE et la BCEAO ont accepté l'EIE après avoir demandé plusieurs modifications liées aux préoccupations des groupes autochtones au sujet du traitement et de l'analyse de l'opportunité du Site C, des solutions de remplacement, de l'utilisation actuelle du terrain, de l'utilisation culturelle du Site C, des questions fauniques, de la méthodologie d'évaluation des effets cumulatifs et des effets sur les droits conférés par traité.

Étape

Dates

Échéances

Commission

Août 2013 – mai 2014

· Examen par la commission de l'EIE

· Audiences publiques

· Rapport de la commission

La commission d'examen conjoint a été constituée par les gouvernements du Canada et de la Colombie-Britannique en août 2013. Elle a passé en revue l'EIE déposée par BC Hydro afin d'en vérifier l'exhaustivité et de s'assurer de sa conformité aux lignes directrices relatives à l'EIE. Les groupes autochtones ont été invités à présenter leurs commentaires, qui ont été examinés avant que la commission ne déclare que l'EIE était prête pour le commencement des audiences publiques.

Les audiences publiques devaient avoir lieu de décembre 2013 à la fin de janvier 2014 et diverses mesures ont été prises pour favoriser la participation effective des Autochtones. Avant les audiences publiques, la commission a aidé à repérer les questions à l'égard desquelles elle avait particulièrement besoin de recueillir les commentaires des Autochtones. Les audiences comprenaient un volet communautaire au sein des collectivités autochtones touchées et une séance d'une journée entière qui était consacrée à recevoir la preuve de l'impact du Site C sur les droits conférés par traité.

La Cour suprême de la Colombie-Britannique a indiqué que les groupes autochtones avaient participé activement au processus d'audience publique, qu'ils avaient déposé des documents et fait des commentaires au sujet des droits conférés par traité, de l'utilisation actuelle des terrains du Site C, des effets cumulatifs du Site C et des autres barrages de la rivière de la Paix et, enfin, de la nécessité du projet et des solutions de remplacement du projet.

Le rapport de la commission a été rendu public début mai 2014 et, avant sa publication, les groupes autochtones touchés ont été informés de certains éléments précis liés à leurs préoccupations dont il avait été tenu compte. En outre, l'ACEE et la BCEAO ont consulté les groupes autochtones à propos du processus qui suivrait les travaux de la commission et de leur participation au processus précédant le renvoi aux gouvernements du Canada et de la Colombie-Britannique.

Étape

Dates

Événements

Après les travaux de la commission

Mai 2014 –
octobre 2014

· Rapport de consultation

· Mesures d'accommodement

· Dossier de recommandation

Juste après la publication du rapport de la commission en mai 2014, l'ACEE et la BCEAO ont commencé leur consultation des groupes autochtones sur le contenu du rapport de la commission, sur l'ébauche de rapport de consultation et sur les conditions proposées qui allaient faire partie du certificat d'approbation ou de son équivalent.

Le registre de consultation des groupes autochtones touchés et les accommodements qui leur ont été accordés ou au moins proposés étaient essentiels au dossier de recommandation.

Un résumé du registre de consultation figurait dans le rapport de consultation transmis aux groupes autochtones peu après la publication du rapport de la commission en mai 2014. Le rapport de consultation a été conclu après quatre mois de pourparlers. Il contenait un résumé des aspects procéduraux et des aspects de fond de la consultation Couronne-Autochtones pendant le processus d'évaluation environnementale. Il comprenait une description des points de vue des Autochtones touchés relativement à l'impact du Site C sur leurs droits ancestraux ainsi que des modes d'atténuation ou de règlement des incidences éventuelles.

Les mesures d'accommodement proposées constituaient l'une des pièces essentielles du dossier de recommandation transmis aux ministres. Ces mesures étaient contenues dans divers documents, à savoir dans les conditions proposées du certificat d'approbation, dans plusieurs modifications ou promesses de modification du projet de Site C de la part de BC Hydro, dans les projets d'ententes sur les répercussions et les avantages et dans les ententes d'indemnisation lorsque les impacts du Site C ne pouvaient pas être évités ou suffisamment atténués.

De toute évidence, les dossiers ne seront pas tous identiques et les processus de consultation particuliers devront nécessairement être adaptés. Néanmoins, l'analyse de la Cour suprême de la Colombie-Britannique est suffisamment détaillée pour servir de plan à d'autres en ce qui concerne l'exhaustivité et le soin que les promoteurs devraient mettre à concevoir un programme de consultation des Autochtones. Certains promoteurs pourraient ne pas disposer des ressources ni de la patience et de l'orientation stratégiques de BC Hydro, qui sont nécessaires pour entreprendre un processus de consultation aussi complet. Le cas échéant, ils peuvent élaborer leur propre processus et l'exécuter à leurs propres risques. Toutefois, dans la Colombie-Britannique actuelle, la réalisation d'un projet important, dont la probabilité de répondre aux normes judiciaires sur la consultation des Autochtones est élevée, nécessitera le même degré de soin, de dévouement et de ressources que ceux déployés par BC Hydro et par les organismes gouvernementaux compétents pour terminer le Site C.

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.

To print this article, all you need is to be registered on Mondaq.com.

Click to Login as an existing user or Register so you can print this article.

Authors
 
In association with
Related Topics
 
Related Articles
 
Up-coming Events Search
Tools
Print
Font Size:
Translation
Channels
Mondaq on Twitter
 
Register for Access and our Free Biweekly Alert for
This service is completely free. Access 250,000 archived articles from 100+ countries and get a personalised email twice a week covering developments (and yes, our lawyers like to think you’ve read our Disclaimer).
 
Email Address
Company Name
Password
Confirm Password
Position
Mondaq Topics -- Select your Interests
 Accounting
 Anti-trust
 Commercial
 Compliance
 Consumer
 Criminal
 Employment
 Energy
 Environment
 Family
 Finance
 Government
 Healthcare
 Immigration
 Insolvency
 Insurance
 International
 IP
 Law Performance
 Law Practice
 Litigation
 Media & IT
 Privacy
 Real Estate
 Strategy
 Tax
 Technology
 Transport
 Wealth Mgt
Regions
Africa
Asia
Asia Pacific
Australasia
Canada
Caribbean
Europe
European Union
Latin America
Middle East
U.K.
United States
Worldwide Updates
Registration (you must scroll down to set your data preferences)

Mondaq Ltd requires you to register and provide information that personally identifies you, including your content preferences, for three primary purposes (full details of Mondaq’s use of your personal data can be found in our Privacy and Cookies Notice):

  • To allow you to personalize the Mondaq websites you are visiting to show content ("Content") relevant to your interests.
  • To enable features such as password reminder, news alerts, email a colleague, and linking from Mondaq (and its affiliate sites) to your website.
  • To produce demographic feedback for our content providers ("Contributors") who contribute Content for free for your use.

Mondaq hopes that our registered users will support us in maintaining our free to view business model by consenting to our use of your personal data as described below.

Mondaq has a "free to view" business model. Our services are paid for by Contributors in exchange for Mondaq providing them with access to information about who accesses their content. Once personal data is transferred to our Contributors they become a data controller of this personal data. They use it to measure the response that their articles are receiving, as a form of market research. They may also use it to provide Mondaq users with information about their products and services.

Details of each Contributor to which your personal data will be transferred is clearly stated within the Content that you access. For full details of how this Contributor will use your personal data, you should review the Contributor’s own Privacy Notice.

Please indicate your preference below:

Yes, I am happy to support Mondaq in maintaining its free to view business model by agreeing to allow Mondaq to share my personal data with Contributors whose Content I access
No, I do not want Mondaq to share my personal data with Contributors

Also please let us know whether you are happy to receive communications promoting products and services offered by Mondaq:

Yes, I am happy to received promotional communications from Mondaq
No, please do not send me promotional communications from Mondaq
Terms & Conditions

Mondaq.com (the Website) is owned and managed by Mondaq Ltd (Mondaq). Mondaq grants you a non-exclusive, revocable licence to access the Website and associated services, such as the Mondaq News Alerts (Services), subject to and in consideration of your compliance with the following terms and conditions of use (Terms). Your use of the Website and/or Services constitutes your agreement to the Terms. Mondaq may terminate your use of the Website and Services if you are in breach of these Terms or if Mondaq decides to terminate the licence granted hereunder for any reason whatsoever.

Use of www.mondaq.com

To Use Mondaq.com you must be: eighteen (18) years old or over; legally capable of entering into binding contracts; and not in any way prohibited by the applicable law to enter into these Terms in the jurisdiction which you are currently located.

You may use the Website as an unregistered user, however, you are required to register as a user if you wish to read the full text of the Content or to receive the Services.

You may not modify, publish, transmit, transfer or sell, reproduce, create derivative works from, distribute, perform, link, display, or in any way exploit any of the Content, in whole or in part, except as expressly permitted in these Terms or with the prior written consent of Mondaq. You may not use electronic or other means to extract details or information from the Content. Nor shall you extract information about users or Contributors in order to offer them any services or products.

In your use of the Website and/or Services you shall: comply with all applicable laws, regulations, directives and legislations which apply to your Use of the Website and/or Services in whatever country you are physically located including without limitation any and all consumer law, export control laws and regulations; provide to us true, correct and accurate information and promptly inform us in the event that any information that you have provided to us changes or becomes inaccurate; notify Mondaq immediately of any circumstances where you have reason to believe that any Intellectual Property Rights or any other rights of any third party may have been infringed; co-operate with reasonable security or other checks or requests for information made by Mondaq from time to time; and at all times be fully liable for the breach of any of these Terms by a third party using your login details to access the Website and/or Services

however, you shall not: do anything likely to impair, interfere with or damage or cause harm or distress to any persons, or the network; do anything that will infringe any Intellectual Property Rights or other rights of Mondaq or any third party; or use the Website, Services and/or Content otherwise than in accordance with these Terms; use any trade marks or service marks of Mondaq or the Contributors, or do anything which may be seen to take unfair advantage of the reputation and goodwill of Mondaq or the Contributors, or the Website, Services and/or Content.

Mondaq reserves the right, in its sole discretion, to take any action that it deems necessary and appropriate in the event it considers that there is a breach or threatened breach of the Terms.

Mondaq’s Rights and Obligations

Unless otherwise expressly set out to the contrary, nothing in these Terms shall serve to transfer from Mondaq to you, any Intellectual Property Rights owned by and/or licensed to Mondaq and all rights, title and interest in and to such Intellectual Property Rights will remain exclusively with Mondaq and/or its licensors.

Mondaq shall use its reasonable endeavours to make the Website and Services available to you at all times, but we cannot guarantee an uninterrupted and fault free service.

Mondaq reserves the right to make changes to the services and/or the Website or part thereof, from time to time, and we may add, remove, modify and/or vary any elements of features and functionalities of the Website or the services.

Mondaq also reserves the right from time to time to monitor your Use of the Website and/or services.

Disclaimer

The Content is general information only. It is not intended to constitute legal advice or seek to be the complete and comprehensive statement of the law, nor is it intended to address your specific requirements or provide advice on which reliance should be placed. Mondaq and/or its Contributors and other suppliers make no representations about the suitability of the information contained in the Content for any purpose. All Content provided "as is" without warranty of any kind. Mondaq and/or its Contributors and other suppliers hereby exclude and disclaim all representations, warranties or guarantees with regard to the Content, including all implied warranties and conditions of merchantability, fitness for a particular purpose, title and non-infringement. To the maximum extent permitted by law, Mondaq expressly excludes all representations, warranties, obligations, and liabilities arising out of or in connection with all Content. In no event shall Mondaq and/or its respective suppliers be liable for any special, indirect or consequential damages or any damages whatsoever resulting from loss of use, data or profits, whether in an action of contract, negligence or other tortious action, arising out of or in connection with the use of the Content or performance of Mondaq’s Services.

General

Mondaq may alter or amend these Terms by amending them on the Website. By continuing to Use the Services and/or the Website after such amendment, you will be deemed to have accepted any amendment to these Terms.

These Terms shall be governed by and construed in accordance with the laws of England and Wales and you irrevocably submit to the exclusive jurisdiction of the courts of England and Wales to settle any dispute which may arise out of or in connection with these Terms. If you live outside the United Kingdom, English law shall apply only to the extent that English law shall not deprive you of any legal protection accorded in accordance with the law of the place where you are habitually resident ("Local Law"). In the event English law deprives you of any legal protection which is accorded to you under Local Law, then these terms shall be governed by Local Law and any dispute or claim arising out of or in connection with these Terms shall be subject to the non-exclusive jurisdiction of the courts where you are habitually resident.

You may print and keep a copy of these Terms, which form the entire agreement between you and Mondaq and supersede any other communications or advertising in respect of the Service and/or the Website.

No delay in exercising or non-exercise by you and/or Mondaq of any of its rights under or in connection with these Terms shall operate as a waiver or release of each of your or Mondaq’s right. Rather, any such waiver or release must be specifically granted in writing signed by the party granting it.

If any part of these Terms is held unenforceable, that part shall be enforced to the maximum extent permissible so as to give effect to the intent of the parties, and the Terms shall continue in full force and effect.

Mondaq shall not incur any liability to you on account of any loss or damage resulting from any delay or failure to perform all or any part of these Terms if such delay or failure is caused, in whole or in part, by events, occurrences, or causes beyond the control of Mondaq. Such events, occurrences or causes will include, without limitation, acts of God, strikes, lockouts, server and network failure, riots, acts of war, earthquakes, fire and explosions.

By clicking Register you state you have read and agree to our Terms and Conditions