Canada: Marques de commerce au Canada en 2016 – Revue de l'année – Les prix sont attribués à …

Pour rester dans l'esprit de la saison de remise de prix, voici notre sélection dans le domaine des marques de commerce au Canada pour 2016.

« Effets visuels»

Dans Wenger S.A. c. Travel Way Group International Inc., 2016 CF 347 (en anglais seulement), la Cour fédérale s'est penchée, avec un résultat surprenant, sur une affaire de confusion relativement à une allégation de contrefaçon d'une marque de commerce et de commercialisation trompeuse. Wenger, une société suisse, est propriétaire de plusieurs enregistrements de marques de commerce montrant une croix entourée d'une bordure, dont les trois dessins illustrés ci-dessous en liaison avec des bagages :

Les marques de commerce de Wenger ont été enregistrées entre 2007 et 2012, et sont employées depuis 2003. Même si les enregistrements ne comprennent aucune revendication quant à la couleur, les marques sont habituellement affichées en rouge, noir et blanc. Travelway Suvrait pour sa part dans le secteur de la fabrication et de la distribution de bagages. En 2008, l'entreprise a formé un partenariat avec une société suisse pour concevoir une gamme de bagages et a déposé une demande d'enregistrement de deux nouveaux logos montrant la lettre « S » à l'intérieur d'une croix. Ces logos sont reproduits ci-dessous :

Les demandes de Travelway n'ont pas été contestées, et l'enregistrement a eu lieu en 2009. En 2012 toutefois, Travelway a modifié les logos, et le « S » qui était bien en évidence a été éliminé ou est devenu difficile à percevoir, comme le montrent les illustrations ci-dessous :

L'emploi des logos de croix modifiés par Travelway a incité Wenger à demander, entre autres choses, une déclaration de contrefaçon et la radiation des enregistrements de Travelway. La demande a cependant été rejetée dans son intégralité. Sur la question de la confusion, la Cour a statué que les marques enregistrées de Travelway ne ressemblaient pas beaucoup aux marques de Wenger et qu'elles n'étaient pas susceptibles de créer de la confusion. La Cour a admis que les logos modifiés de Travelway ressemblaient davantage aux marques de Wenger, mais elle a estimé que les marques enregistrées de Wenger n'étaient pas distinctives en regard des emplois d'une croix faits par un tiers et que, pour les consommateurs, les logos de croix de Wenger ne désignent probablement pas une seule source. Malheureusement pour Wenger, la Cour a effectivement remis en question la validité des enregistrements de Wenger eux-mêmes. Elle a aussi constaté que, comme les logos modifiés de Travelway étaient employés uniquement sur les tirettes des fermetures éclair de ses bagages et comme ces tirettes étaient très petites, il était improbable que le consommateur moyen, plutôt pressé, remarque l'emploi même de ce logo et que celui-ci sème la confusion dans son esprit. Les données du sondage de Wenger se sont aussi révélées inutiles, et aucun poids ne leur a été accordé. Inutile de préciser que la décision a été portée en appel. 

« Réalisation dans une langue étrangère »

Une décision partagée. Dans l'affaire MC Imports Inc. c. AFOD Ltd., 2016 CAF 60, la Cour d'appel fédérale a examiné le critère approprié concernant la possibilité d'enregistrer des marques de commerce décrivant le lieu d'origine des marchandises et services qui y sont liés. L'alinéa 12(1)(b) de la Loi sur les marques de commerce interdit l'enregistrement de marques de commerce qui donnent une description claire ou une description fausse et trompeuse de la nature ou de la qualité des produits ou services en liaison avec lesquels elles sont employées ou de leur lieu d'origine. La validité de l'enregistrement du mot LINGAYEN, concernant un produit alimentaire des Philippines, était en cause dans l'affaire MC Imports. Selon la Cour d'appel, si une marque contient le nom de l'emplacement géographique d'où provient le produit ou le service, cette marque est alors clairement descriptive du lieu d'origine et n'est pas enregistrable. La notoriété du produit ou du service auprès des consommateurs n'est pas un élément pertinent de cette analyse. Comme le mot « Lingayen » correspond à l'emplacement géographique aux Philippines d'où proviennent les produits qui y sont liés, l'enregistrement a été jugé invalide et a été radié.

Avec le but de clarifier sa position concernant les marques de commerce qui sont également des noms géographiques et d'harmoniser la pratique du Bureau des marques de commerce à la décision rendue dans l'affaire MC Imports, le Bureau a diffusé, le 9 novembre 2016, un énoncé de pratique portant sur les marques descriptives d'un point de vue géographique.  

Pour un examen plus approfondi de cette décision et de l'avis de pratique du Bureau des marques de commerce qui a été diffusé par la suite, cliquez ici (en anglais seulement).

Dans l'affaire Sadhu Singh Hamdard Trust c. Navsun Holdings Ltd. et al., 2016 CAF 69 (en anglais seulement), la Cour d'appel fédérale s'est penchée sur le test servant à établir la commercialisation trompeuse. Hamdard Trust était le propriétaire et l'éditeur d'un quotidien indien en langue pendjabi, l'Ajit Daily, publié en Inde depuis 1955 et bien connu de la population du Panjabi, en Inde. Hamdard Trust ne comptait toutefois qu'un petit nombre d'abonnés canadiens. La preuve a permis d'établir que plusieurs déclarants canadiens « connaissaient l'Ajit Daily et sa réputation à titre d'important journal publié en pendjabi en Inde » (traduction). Pour sa part, Navsun Holdings était propriétaire et éditeur, depuis 1993, d'un hebdomadaire canadien rédigé en pendjabi, l'Ajit Weekly

Dans son application du critère en trois parties servant à établir s'il y a commercialisation trompeuse – à savoir que le demandeur peut profiter d'un achalandage dans sa marque, que le défendeur a trompé le public par de fausses déclarations et que le demandeur a subi un préjudice réel ou potentiel par l'action du défendeur –, la Cour d'appel a fait observer que « l'emploi d'une marque de commerce au Canada n'est pas une condition préalable nécessaire à l'existence d'un achalandage en droit canadien. Plutôt, la preuve de l'existence de l'achalandage requis au sein du marché du défendeur peut être faite en raison de la réputation de la marque de commerce du demandeur dans le marché du défendeur, même si le demandeur n'emploie pas la marque dans ce marché [...] » [par. 25] (traduction). 

En outre, quant au troisième élément du test, c'est-à-dire le préjudice réel ou potentiel, la Cour d'appel signale que : « [...] la présence du préjudice requis pour justifier une allégation de commercialisation trompeuse peut être établie par la preuve d'une perte de contrôle sur la réputation, l'image ou l'achalandage [...] » [par. 31] (traduction).

« Conception de costumes »

– Dans l'affaire McDowell c. Laverana GmbH & Co. KG, 2016 CF 1276 (en anglais seulement), la Cour fédérale a examiné la notion d'« emploi » dans le contexte d'une procédure en radiation pour non-usage d'une marque en vertu de l'article 45 de la Loi sur les marques de commerce en ce qui a trait à l'enregistrement du mot HONEY pour des vêtements, des accessoires, des produits de soins personnels et des services de vente au détail. Les principaux éléments de preuve concernant les produits étaient l'utilisation de la marque sur les affiches des magasins, sur les étiquettes de prix affixées aux produits, sur les reçus et sur les sacs des magasins. Les produits étaient fabriqués par des tiers et portaient les marques de tiers. Malgré une importante jurisprudence indiquant le contraire, ces éléments ont été assimilés à un emploi de marques de commerce par le déposant, tant en ce qui concerne les produits et les services. Pour un examen plus approfondi de la décision, cliquez ici (en anglais seulement).

« Documentaire»

Le volume de « documents » sur les marques de commerce ne cesse d'augmenter. En plus des modifications à la Loi sur les marques de commerce, dont la mise en Suvre est maintenant prévue pour 2019, les autres nouveautés comprennent une consultation à venir sur le règlement proposé, l'élargissement des mesures de protection des indications géographiques en vertu de la loi requise par l'entente commerciale entre le Canada et l'Union européenne, la loi à venir imposant l'emballage neutre pour les produits du tabac ainsi qu'une éventuelle loi limitant l'usage des marques sur les produits alimentaires et la publicité s'adressant aux enfants. Pour plus de renseignements sur ces éléments, cliquez ici. 

« Montage»

La Cour procède à un montage de documents et statue qu'un témoignage d'expert est inadmissible -- Dans l'affaire Cathay Pacific Airways Limited c. Air Miles International Trading B.V., 2016 CF 1125 (en anglais seulement), concernant l'appel d'une décision de la Commission des oppositions des marques de commerce, la Cour a examiné l'admissibilité d'une déclaration sous serment d'un professeur de linguistique qui a produit un témoignage d'expert sur le degré de ressemblance entre les marques AIR MILES et ASIA MILES pour ce qui est de l'aspect, de la sonorité et des idées suggérées. La Cour, citant la décision de la Cour suprême du Canada dans l'affaire Masterpiece Inc.  c. Alavida Lifestyles Inc., a estimé que le témoignage d'expert n'était pas requis puisque la question en cause ne portait pas sur l'emploi de marques de commerce ou de services dans des marchés spécialisés [par. 83]. 

«Réalisation »

Dans l'affaire Trans-High Corporation c. Conscious Consumption Inc., 2016 CF 949 (en anglais seulement), la Cour a estimé que les intimés avaient contrefait la marque de commerce HIGH TIMES du demandeur en employant une marque créant de la confusion en liaison avec un magasin de détail vendant des produits liés à la marijuana. Selon la Cour, deux intimés étaient personnellement responsables parce que les activités de contrefaçon accomplies volontairement ne pouvaient pas être assimilées à un exercice légitime de leurs devoirs d'entrepreneurs à titre de dirigeants et administrateurs d'une entreprise [par. 25].  

« Acteur dans un rôle de soutien »

Dans l'affaire Sport Maska Inc. c. Bauer Hockey Corp., 2016 CAF 44 (en anglais seulement), la Cour d'appel fédérale a donné des précisions sur l'état actuel du test lié à l'autorisation d'intervenir dans les dossiers dont est saisie la Cour fédérale, endossant les six facteurs jugés pertinents dans Rothmans, Benson & Hedges Inc. c. Canada (procureur général), [1990] 1 C.F. 74 (par.  12). Ces facteurs ne sont pas exhaustifs, et l'importance qu'on leur accorde ne doit pas obligatoirement être égale. En d'autres mots, le critère doit demeurer flexible. La Cour était d'avis que la décision Pictou Landing de 2014 n'a pas modifié le test. Les facteurs énoncés dans la décision démontrent la flexibilité du test appliqué dans Rothmans, Benson & Hedges. Certains de ces éléments peuvent être rangés dans la catégorie de ceux dont la cour peut tenir compte dans l'intérêt de la justice [par. 42].   

« Meilleur film d'animation »

Dans l'affaire Pizzaiolo Restaurants Inc. c. Les Restaurants La Pizzaiolle Inc., 2016 CAF 265, la Cour d'appel fédérale s'est penchée sur un appel de la décision de la Commission d'opposition des marques de commerce qui avait rejeté une opposition à l'enregistrement du logo suivant :

Selon Pizzaiolle, la marque-dessin proposée crée de la confusion avec sa marque enregistrée, LA PIZZAIOLLE. Pizzaiolle avait cependant employé sa marque dans les différents dessins illustrés ci-dessous :

Concernant ce motif d'opposition, la Cour d'appel a toutefois fait observer que la façon dont la marque de Pizzaiolle était dessinée importait peu au moment d'évaluer si la marque-dessin proposée créait de la confusion avec le mot enregistré servant de marque : « En effet, l'enregistrement de la marque de l'intimée « LA PIZZAIOLLE » confère à celle?ci le droit d'utiliser un lettrage et des couleurs identiques à ceux employés par l'appelante. » [Par. 24] 

« Meilleur décors »

La demande de signe distinctif « Apple Store Trade Dress » a été approuvée, et le signe a été annoncé et enregistré sans opposition :

Dans la revendication relative à la couleur, la présentation est décrite en ces termes : « La couleur est une caractéristique de la marque de commerce.  Plus précisément, la bordure au haut ainsi qu'à droite et à gauche de l'image est gris acier, et les tables et les étagères au bas et au centre de l'image sont brun clair. La marque est un dessin distinctif et une image d'un magasin de vente au détail. » (Traduction)

The content of this article is intended to provide a general guide to the subject matter. Specialist advice should be sought about your specific circumstances.

To print this article, all you need is to be registered on Mondaq.com.

Click to Login as an existing user or Register so you can print this article.

Authors
Susan Keri
Cynthia Rowden
R. Scott MacKendrick
 
In association with
Related Video
Up-coming Events Search
Tools
Print
Font Size:
Translation
Channels
Mondaq on Twitter
 
Register for Access and our Free Biweekly Alert for
This service is completely free. Access 250,000 archived articles from 100+ countries and get a personalised email twice a week covering developments (and yes, our lawyers like to think you’ve read our Disclaimer).
 
Email Address
Company Name
Password
Confirm Password
Position
Mondaq Topics -- Select your Interests
 Accounting
 Anti-trust
 Commercial
 Compliance
 Consumer
 Criminal
 Employment
 Energy
 Environment
 Family
 Finance
 Government
 Healthcare
 Immigration
 Insolvency
 Insurance
 International
 IP
 Law Performance
 Law Practice
 Litigation
 Media & IT
 Privacy
 Real Estate
 Strategy
 Tax
 Technology
 Transport
 Wealth Mgt
Regions
Africa
Asia
Asia Pacific
Australasia
Canada
Caribbean
Europe
European Union
Latin America
Middle East
U.K.
United States
Worldwide Updates
Check to state you have read and
agree to our Terms and Conditions

Terms & Conditions and Privacy Statement

Mondaq.com (the Website) is owned and managed by Mondaq Ltd and as a user you are granted a non-exclusive, revocable license to access the Website under its terms and conditions of use. Your use of the Website constitutes your agreement to the following terms and conditions of use. Mondaq Ltd may terminate your use of the Website if you are in breach of these terms and conditions or if Mondaq Ltd decides to terminate your license of use for whatever reason.

Use of www.mondaq.com

You may use the Website but are required to register as a user if you wish to read the full text of the content and articles available (the Content). You may not modify, publish, transmit, transfer or sell, reproduce, create derivative works from, distribute, perform, link, display, or in any way exploit any of the Content, in whole or in part, except as expressly permitted in these terms & conditions or with the prior written consent of Mondaq Ltd. You may not use electronic or other means to extract details or information about Mondaq.com’s content, users or contributors in order to offer them any services or products which compete directly or indirectly with Mondaq Ltd’s services and products.

Disclaimer

Mondaq Ltd and/or its respective suppliers make no representations about the suitability of the information contained in the documents and related graphics published on this server for any purpose. All such documents and related graphics are provided "as is" without warranty of any kind. Mondaq Ltd and/or its respective suppliers hereby disclaim all warranties and conditions with regard to this information, including all implied warranties and conditions of merchantability, fitness for a particular purpose, title and non-infringement. In no event shall Mondaq Ltd and/or its respective suppliers be liable for any special, indirect or consequential damages or any damages whatsoever resulting from loss of use, data or profits, whether in an action of contract, negligence or other tortious action, arising out of or in connection with the use or performance of information available from this server.

The documents and related graphics published on this server could include technical inaccuracies or typographical errors. Changes are periodically added to the information herein. Mondaq Ltd and/or its respective suppliers may make improvements and/or changes in the product(s) and/or the program(s) described herein at any time.

Registration

Mondaq Ltd requires you to register and provide information that personally identifies you, including what sort of information you are interested in, for three primary purposes:

  • To allow you to personalize the Mondaq websites you are visiting.
  • To enable features such as password reminder, newsletter alerts, email a colleague, and linking from Mondaq (and its affiliate sites) to your website.
  • To produce demographic feedback for our information providers who provide information free for your use.

Mondaq (and its affiliate sites) do not sell or provide your details to third parties other than information providers. The reason we provide our information providers with this information is so that they can measure the response their articles are receiving and provide you with information about their products and services.

If you do not want us to provide your name and email address you may opt out by clicking here .

If you do not wish to receive any future announcements of products and services offered by Mondaq by clicking here .

Information Collection and Use

We require site users to register with Mondaq (and its affiliate sites) to view the free information on the site. We also collect information from our users at several different points on the websites: this is so that we can customise the sites according to individual usage, provide 'session-aware' functionality, and ensure that content is acquired and developed appropriately. This gives us an overall picture of our user profiles, which in turn shows to our Editorial Contributors the type of person they are reaching by posting articles on Mondaq (and its affiliate sites) – meaning more free content for registered users.

We are only able to provide the material on the Mondaq (and its affiliate sites) site free to site visitors because we can pass on information about the pages that users are viewing and the personal information users provide to us (e.g. email addresses) to reputable contributing firms such as law firms who author those pages. We do not sell or rent information to anyone else other than the authors of those pages, who may change from time to time. Should you wish us not to disclose your details to any of these parties, please tick the box above or tick the box marked "Opt out of Registration Information Disclosure" on the Your Profile page. We and our author organisations may only contact you via email or other means if you allow us to do so. Users can opt out of contact when they register on the site, or send an email to unsubscribe@mondaq.com with “no disclosure” in the subject heading

Mondaq News Alerts

In order to receive Mondaq News Alerts, users have to complete a separate registration form. This is a personalised service where users choose regions and topics of interest and we send it only to those users who have requested it. Users can stop receiving these Alerts by going to the Mondaq News Alerts page and deselecting all interest areas. In the same way users can amend their personal preferences to add or remove subject areas.

Cookies

A cookie is a small text file written to a user’s hard drive that contains an identifying user number. The cookies do not contain any personal information about users. We use the cookie so users do not have to log in every time they use the service and the cookie will automatically expire if you do not visit the Mondaq website (or its affiliate sites) for 12 months. We also use the cookie to personalise a user's experience of the site (for example to show information specific to a user's region). As the Mondaq sites are fully personalised and cookies are essential to its core technology the site will function unpredictably with browsers that do not support cookies - or where cookies are disabled (in these circumstances we advise you to attempt to locate the information you require elsewhere on the web). However if you are concerned about the presence of a Mondaq cookie on your machine you can also choose to expire the cookie immediately (remove it) by selecting the 'Log Off' menu option as the last thing you do when you use the site.

Some of our business partners may use cookies on our site (for example, advertisers). However, we have no access to or control over these cookies and we are not aware of any at present that do so.

Log Files

We use IP addresses to analyse trends, administer the site, track movement, and gather broad demographic information for aggregate use. IP addresses are not linked to personally identifiable information.

Links

This web site contains links to other sites. Please be aware that Mondaq (or its affiliate sites) are not responsible for the privacy practices of such other sites. We encourage our users to be aware when they leave our site and to read the privacy statements of these third party sites. This privacy statement applies solely to information collected by this Web site.

Surveys & Contests

From time-to-time our site requests information from users via surveys or contests. Participation in these surveys or contests is completely voluntary and the user therefore has a choice whether or not to disclose any information requested. Information requested may include contact information (such as name and delivery address), and demographic information (such as postcode, age level). Contact information will be used to notify the winners and award prizes. Survey information will be used for purposes of monitoring or improving the functionality of the site.

Mail-A-Friend

If a user elects to use our referral service for informing a friend about our site, we ask them for the friend’s name and email address. Mondaq stores this information and may contact the friend to invite them to register with Mondaq, but they will not be contacted more than once. The friend may contact Mondaq to request the removal of this information from our database.

Security

This website takes every reasonable precaution to protect our users’ information. When users submit sensitive information via the website, your information is protected using firewalls and other security technology. If you have any questions about the security at our website, you can send an email to webmaster@mondaq.com.

Correcting/Updating Personal Information

If a user’s personally identifiable information changes (such as postcode), or if a user no longer desires our service, we will endeavour to provide a way to correct, update or remove that user’s personal data provided to us. This can usually be done at the “Your Profile” page or by sending an email to EditorialAdvisor@mondaq.com.

Notification of Changes

If we decide to change our Terms & Conditions or Privacy Policy, we will post those changes on our site so our users are always aware of what information we collect, how we use it, and under what circumstances, if any, we disclose it. If at any point we decide to use personally identifiable information in a manner different from that stated at the time it was collected, we will notify users by way of an email. Users will have a choice as to whether or not we use their information in this different manner. We will use information in accordance with the privacy policy under which the information was collected.

How to contact Mondaq

You can contact us with comments or queries at enquiries@mondaq.com.

If for some reason you believe Mondaq Ltd. has not adhered to these principles, please notify us by e-mail at problems@mondaq.com and we will use commercially reasonable efforts to determine and correct the problem promptly.